Sunnuntai 11.3.2018 (radio)

Joillakin nuorilla paljon velkaa

Kolikoita kädellä.
Lainaa on helpompi ottaa kuin maksaa takaisin. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monella nuorella on liikaa velkaa.

Joillakin nuorilla on niin paljon velkaa, että melkein koko palkka menee velan maksuun. Silloin nuori ehkä lopettaa työnteon ja elää toimeentulotuella, koska siitä ei ole pakko maksaa velkaa. Nykyään on paljon helpompi lainata rahaa kuin ennen. Lainoja mainostetaan ja niitä saa nopeasti. Monella nuorella ei kuitenkaan ole vakituista työtä, jonka palkasta olisi helpompi maksaa laina takaisin.

Takuusäätiö auttaa ihmisiä, joilla on liikaa velkaa. Juha Pantzar Takuusäätiöstä sanoo, että lainojen mainoksia täytyy vähentää.

Oma metsä halutaan suojella

Kivisuon pohjoisaltaan eteläisen metsäsaarekkeen laitarämettä.
Metsää ja suota Pohjois-Suomessa. Kuva: Ari-Pekka Auvinen / Suomen Luonnonsuojelun Säätiö

Monet metsänomistajat haluavat suojella omat metsänsä.

Metsiä suojelevat esimerkiksi tavalliset suomalaiset, jotka asuvat kaupungissa ja saavat metsää perinnöksi sukulaisilta. Monet haluavat säilyttää metsän luonnon eivätkä halua kaataa ja myydä puita. Viime vuonna ihmiset perustivat ainakin 170 uutta suojelualuetta, yhteensä 30 neliökilometriä metsää.

Samaan aikaan valtio vähentää rahaa, joka käytetään metsien suojeluun. Hallitus myös toivoo, että puuta kaadetaan enemmän. Suomeen on perustettu uusia tehtaita, jotka käyttävät paljon puuta.

Metsiä kaadetaan niin paljon, että Suomen luonto muuttuu köyhemmäksi: kasvi- ja eläinlajeja häviää kokonaan.

Luontoa ja balettia saamelaiselokuvassa

Eatnanvuloš lottit – Maan sisällä linnut.
Birit ja Katja Haarla elokuvassa Maan sisällä Linnut. Kuva: Marja Helander / Eatnanvuloš lottit – Maan sisällä linnut

Saamelaiselokuva Maan sisällä linnut on saanut Risto Jarva -palkinnon.

Marja Helanderin elokuva kysyy, kuka omistaa maat ja vedet pohjoisilla alueilla, joilla saamelaiset elävät. Elokuvan pääosissa ovat Lapin luonto ja kaksi saamelaista balettitanssijaa, Birit ja Katja Haarla.

Risto Jarva -palkinnon antoi Suomen elokuvasäätiö Tampereen lyhytelokuvajuhlilla.

Etunimiä on paljon enemmän kuin ennen

Ukko Vilho Valtterin nimiäiskakku.
Kakku sen kunniaksi, että Ukko saa nimen. Kuva: Yle

Suomen kansalaisilla on käytössä 120 000 eri etunimeä. Vielä 1980-luvulla etunimiä oli puolet vähemmän.

Nykyään on muotia antaa lapselle erikoinen etunimi. Myös luonnosta otetaan paljon nimiä, esimerkiksi Lumi, Kaisla ja Meri. Usein vanhemmat antavat nimen, joka on tuttu ja suosittu yhtä aikaa monessa maassa, esimerkiksi Maria, Emilia, Oliver ja Daniel. Moni vanhempi ei halua antaa lapselle nimeä, jossa on ä- tai ö-kirjain, koska se on vaikea ulkomailla.

Vuonna 2016 suosituimpia tytön etunimiä olivat Emma, Sofia ja Aino ja suosituimpia pojan nimiä Onni, Elias ja Leo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä