Sunnuntai 11.4.2021 (radio)


Suomalaisten säästöt

Seteleitä lompakossa.
Korona-aikana on ollut vaikea kuluttaa rahaa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomalaisten säästöt ovat kasvaneet korona-aikana.

Suomalaisten pankkitileillä on nyt miljardeja euroja enemmän kuin ennen koronaa. Syynä on se, että korona-aikana ihmisillä ei ole ollut yhtä paljon mahdollisuuksia kuluttaa rahaa kuin ennen.

Asiantuntijat arvioivat, että koronan jälkeen rahaa käytetään taas enemmän. Koronarajoituksia todennäköisesti puretaan loppuvuoden aikana. Silloin ihmiset voivat taas syödä ravintolassa ja matkustaa ulkomaille.

Sunnuntain koronaluvut

Henok Woge
20 prosenttia suomalaisista on saanut koronarokotuksen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on 346 uutta koronatartuntaa.

Uusia koronatartuntoja oli myös sunnuntaina eniten Helsingin ja Uudenmaan alueella. Siellä uusia koronatartuntoja oli sunnuntaina melkein 200.

Koronarokotukset etenevät. Jo noin 20 prosenttia suomalaisista on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Pyörämatkailun suosio

Pyörämatkailu on suosittua Turun saaristossa.
Suomen kaunis luonto houkuttelee turisteja pyöräilemään. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Pyöräilyn suosio kasvaa turistien joukossa. Niin uskoo Visit Finland, joka edistää matkailua Suomeen.

Pyöräily voi olla osa lomamatkaa Suomessa. Uskotaan, että koronan jälkeen ulkomaalaiset turistit kiinnostuvat Suomen rauhallisista matkakohteista.

Pyöräily on hyvä yhdistää matkailuun Suomen kauniissa luonnossa. Sähköpyörien avulla myös iäkkäät turistit voivat nauttia pyöräilystä.

Ranskan takatalvi

Loiren laaksossa Saint Nicolas de Bourgueilissa sijaitsevalla viinitarhalla sytytettiin soihtuja ja hiilipannuja köynnösten väliin
Viinintuottajat ovat yrittäneet tulien avulla pakkasen poissa viinimailta. Kuva: AOP

Ranskassa on ollut tällä viikolla takatalvi. Lämpötila laski pakkasen puolelle. Pakkasta oli jopa 6 astetta.

Takatalvi aiheuttaa vahinkoja Ranskan viinintuottajille. Takatalven takia sadosta tulee tänä vuonna pieni. Ranskan hallitus aikoo antaa viinintuottajille hätäapua.

Pakkassää tuli Ranskassa huonoon aikaan. Ennen pakkasia Ranskassa oli kesäisen lämmintä. Siksi kasvit jo kasvoivat ja kukkivat, kun talvi tuli takaisin.

Maanantain sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Täällä Suomessa maanantai on etelässä lämmin päivä. Lämpötila voi Etelä-Suomessa olla melkein 15 astetta.

Länsi-Suomessa ja Keski-Suomessa sataa maanantaina. Sadealueella on kylmempää kuin etelässä. Keski-Suomessa voi jopa sataa paljon lunta.

Tiistaina sää viilenee etelässä. Etelä-Suomen lämpötila on tiistaina alle 10 astetta.

Tiistaina sade siirtyy kohti pohjoista, ja Lapissa voi sataa lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä