Sunnuntai 11.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronakriisi ja tasa-arvo

Sairaanhoitaja käytävällä, Uusi lastensairaala, Helsinki, 8.7.2019.
Monilla naisilla on ollut raskasta korona-aikana. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Koronakriisi on vaikuttanut enemmän naisiin kuin miehiin. Näin kertovat tutkijat.

Monet naiset ovat menettäneet työpaikan koronakriisin takia. Työpaikkoja on loppunut esimerkiksi matkailualalta ja ravintoloista, joissa on paljon naistyöntekijöitä.

Tilanne on erilainen terveydenhuollossa. Siellä työntekijöillä on ollut korona-aikana kova kiire ja stressi. Myös terveydenhuollossa työskentelee paljon naisia.

Lisäksi monilla naisilla on ollut paljon työtä kotona, kun he ovat tehneet etätöitä ja hoitaneet lapsia yhtä aikaa. Äidit hoitivat lapsia enemmän kuin isät, kun koulut olivat kiinni koronan takia.

Suomessa on käynnissä projekti, joka tutkii koronakriisiin vaikutuksia miesten ja naisten tasa-arvoon. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos johtaa projektia.

Koronarokotus raskauden aikana

Mies pitää kättään odottavan naisen paljaalla vatsalla.
Koronarokotus on turvallinen myös raskauden aikana. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Naisten on hyvä ottaa koronarokotus myös raskauden aikana. Näin sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek.

Nainen saa vakavan koronataudin helpommin, kun hän odottaa vauvaa. Siksi koronarokotuksesta on hyötyä, Nohynek sanoo.

Maailmalla on annettu paljon koronarokotuksia naisille, jotka ovat raskaana. Niin ovat tehneet esimerkiksi USA ja Britannia.

Tutkimukset kertovat, että koronarokotus ei vahingoita sikiötä. Vauva kehittyy normaalisti, vaikka äiti saa koronarokotuksen.

Suomessa esimerkiksi sisäministeri Maria Ohisalo on kertonut, että hän on ottanut koronarokotuksen. Ohisalo on raskaana.

Jalkapallon EM-loppuottelu

Wembley
Jalkapallon EM-loppuottelu tuo Wembleyn stadionille paljon katsojia. Kuva: PA Wire/PA Images

Korona huolestuttaa jalkapallon EM-kilpailuissa. Tänään sunnuntaina Englanti ja Italia pelaavat EM-loppuottelun, jonka voittaja on Euroopan mestari.

Loppuottelu on Wembleyn stadionilla Lontoossa. Stadionille pääsee yli 60 000 katsojaa. Se on Britannian suurin katsojamäärä jalkapallo-ottelussa korona-aikana.

Asiantuntijat pelkäävät, että korona leviää yleisön joukossa stadionilla ja kaduilla.

Jalkapallon EM-kilpailut ovat vuoden suurin urheilutapahtuma Euroopassa.

Alkuviikon sää

sääkartta
Kuva: Yle

Lämmin kesäsää jatkuu. Lämpötila on alkuviikon aikana melkein 30 astetta.

Maanantaina tulee ukkoskuuroja Lapissa. Muuten alkuviikon sää on poutainen eli vettä ei sada.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä