Sunnuntai 11.7.2021
Koronakriisi ja tasa-arvo
Koronakriisi on vaikuttanut enemmän naisiin kuin miehiin. Näin kertovat tutkijat.
Monet naiset ovat menettäneet työpaikan koronakriisin takia. Työpaikkoja on loppunut esimerkiksi matkailualalta ja ravintoloista, joissa on paljon naistyöntekijöitä.
Tilanne on erilainen terveydenhuollossa. Siellä työntekijöillä on ollut korona-aikana kova kiire ja stressi. Myös terveydenhuollossa työskentelee paljon naisia.
Lisäksi monilla naisilla on ollut paljon työtä kotona, kun he ovat tehneet etätöitä ja hoitaneet lapsia yhtä aikaa. Äidit hoitivat lapsia enemmän kuin isät, kun koulut olivat kiinni koronan takia.
Suomessa on käynnissä projekti, joka tutkii koronakriisiin vaikutuksia miesten ja naisten tasa-arvoon. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos johtaa projektia.
Koronarokotus raskauden aikana
Naisten on hyvä ottaa koronarokotus myös raskauden aikana. Näin sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek.
Nainen saa vakavan koronataudin helpommin, kun hän odottaa vauvaa. Siksi koronarokotuksesta on hyötyä, Nohynek sanoo.
Maailmalla on annettu paljon koronarokotuksia naisille, jotka ovat raskaana. Niin ovat tehneet esimerkiksi USA ja Britannia.
Tutkimukset kertovat, että koronarokotus ei vahingoita sikiötä. Vauva kehittyy normaalisti, vaikka äiti saa koronarokotuksen.
Suomessa esimerkiksi sisäministeri Maria Ohisalo on kertonut, että hän on ottanut koronarokotuksen. Ohisalo on raskaana.
Jalkapallon EM-loppuottelu
Korona huolestuttaa jalkapallon EM-kilpailuissa. Tänään sunnuntaina Englanti ja Italia pelaavat EM-loppuottelun, jonka voittaja on Euroopan mestari.
Loppuottelu on Wembleyn stadionilla Lontoossa. Stadionille pääsee yli 60 000 katsojaa. Se on Britannian suurin katsojamäärä jalkapallo-ottelussa korona-aikana.
Asiantuntijat pelkäävät, että korona leviää yleisön joukossa stadionilla ja kaduilla.
Jalkapallon EM-kilpailut ovat vuoden suurin urheilutapahtuma Euroopassa.
Alkuviikon sää

Lämmin kesäsää jatkuu. Lämpötila on alkuviikon aikana melkein 30 astetta.
Maanantaina tulee ukkoskuuroja Lapissa. Muuten alkuviikon sää on poutainen eli vettä ei sada.