Sunnuntai 11.8.2019 (radio)


Paperittomia käytetään hyväksi

Parturin pesupenkkejä.
Paperiton työntekijä saa usein liian pientä palkkaa. Kuva: Elina Kinos / Yle

Aluksi asiaa ulkomaalaisista työntekijöistä.

Poliisi tutkii monia parturi-kampaamoja, jotka käyttävät hyväksi ulkomaalaisia työntekijöitä. Hyväksikäyttö voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työntekijä saa liian pientä palkkaa.

Usein hyväksikäytön uhri on paperiton, eli hänellä ei ole lupaa olla Suomessa. Paperiton ei usein uskalla itse ilmoittaa hyväksikäytöstä poliisille.

Paperittomia käytetään hyväksi myös muilla aloilla kuin parturiliikkeissä. Esimerkiksi ravintoloissa ja rakennusalalla työskentelee paperittomia, jotka saavat tosi pientä palkkaa.

Tiedot ovat Ylen MOT-ohjelmasta, ja asiasta voi lukea lisää Ylen nettisivuilla. Osoite on yle.fi.

Budjettia valmistellaan

Antti Rinne
Pääministeri Antti Rinteen hallitus tekee budjetin ensimmäistä kertaa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen uuden hallituksen ensimmäinen budjetti valmistuu tänä syksynä. Budjetti kertoo, mihin valtio käyttää rahaa ensi vuonna.

Budjettiehdotus valmistuu ensi viikolla. Sen jälkeen hallitus vielä neuvottelee ehdotuksesta, ennen kuin budjetti on valmis.

Asiantuntijoiden mielestä budjetin tärkein asia on, miten Suomeen saadaan uusia työpaikkoja. Tehtävä on asiantuntijoiden mielestä vaikea, koska talouskasvu hidastuu.

Muslimien juhla alkoi

Id al-Adha -juhlaa Itäkeskuksessa viettävä perhe.
Myös Suomen muslimit viettävät Id al-Adha -juhlaa. Kuva: Tanja Heino / Yle

Muslimien Id al-Adha -juhla on alkanut. Juhla liittyy pyhiinvaellukseen eli hajjiin Saudi-Arabian Mekassa.

Id al-Adha -juhlaa vietetään myös muualla. Myös Suomen muslimit viettävät Id al-Adhaa.

Id al-Adha kestää monta päivää. Juhlan aikana esimerkiksi teurastetaan eläimiä.

Monet muslimit viettävät Id al-Adhaa perheen parissa. Hyvä ruoka ja lahjat lapsille kuuluvat juhlaan.

Nuori painija kuoli

Said-Magomed Tasukhanov.
Said-Magomed Tasukhanov kuoli lauantaina. Kuva: Helsingin Paini-Miehet r.y.

Lopuksi suru-uutinen urheilumaailmasta: Nuori painija Said-Magomed Tasukhanov on kuollut.

18-vuotias Tasukhanov kuoli auto-onnettomuuden jälkeen.

Onnettomuus tapahtui Virossa, kun Tasukhanov oli palaamassa Suomeen. Hän harjoitteli kesällä Venäjällä.

Tasukhanov oli 5 kertaa Suomen mestari nuorten sarjoissa. Keväällä hän sai ensimmäisen SM-mitalin aikuisten sarjassa.

Tasukhanov sai Suomen kansalaisuuden 2 kuukautta sitten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä