Sunnuntai 11.9.2016 (radio)

Vanhusten hoito

Hoitaja palvelutalon asukkaan vuoteen vieressä.
Vanhusten hoitajien määrää aiotaan vähentää. Kuva: Ere Ek / Yle

Hallitus säästää vanhusten hoidossa. Esimerkiksi hoitajien määrää aiotaan vähentää. Hoitajien määrä pienenee vanhainkodeissa ja osassa palveluasumista.

Kunnat säästävät ensi vuonna 25 miljoonaa euroa, koska hoitajia ei tarvitse olla yhtä paljon kuin ennen.

Ylitarkastaja Elina Uusitalo Valvirasta on huolestunut. Valvira on virasto, joka valvoo sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Uusitalo pelkää, että vanhukset eivät saa tarpeeksi hoitoa, jos hoitajien määrää vähennetään. Hoitajat eivät ehkä esimerkiksi ehdi ulkoiluttaa vanhuksia, Uusitalo sanoo.

Peruspalveluministeri Juha Rehula ei vielä kerro asiasta tarkemmin. Asiasta saadaan lisää tietoa, kun valtion budjetti on julkinen ja kaikki saavat sitä lukea. Budjetti kertoo, miten valtio käyttää rahaa ensi vuonna.

Uuden Samsungin akkuvika

Puhelin kädessä.
Samsung Galaxy Note 7:n akku voi kuumentua ja syttyä palamaan. Kuva: Jannis Mattar / EPA

Monet lentoyhtiöt ovat kieltäneet Samsungin uuden puhelimen käytön lentokoneessa. Esimerkiksi Finnair ja SAS sanovat, että Samsungin uutta puhelinta ei saa käyttää tai ladata lennon aikana.

Samsungin uuden puhelimen nimi on Galaxy Note 7. Puhelimen akussa on vika, jonka takia akusta voi tulla tosi kuuma. Puhelin voi jopa syttyä palamaan.

Samsung on lopettanut uuden puhelimen myynnin. Galaxy Note 7 tulee kauppoihin uudelleen, kun akkuvika on korjattu. Asiakkaat voivat palauttaa puhelimen, jos he ovat jo ehtineet ostaa Galaxy Note 7:n.

WTC-iskun muistojuhla

Toisen polvensa varaan laskeutunut vanha mies pitää kättään matalan muurin päällä.
Terrori-iskun paikalla on muistomerkki, jossa on kaikkien iskun uhrien nimet. Kuva: Justin Lane / EPA

USA:ssa on muistettu World Trade Centerin terrori-iskua. Isku tapahtui tasan 15 vuotta sitten, syyskuun 11. päivä vuonna 2001. Iskussa kuoli noin 3000 ihmistä.

Iskun tekijät olivat islamistisen al-Qaida-järjestön terroristeja. He lensivät lentokoneilla päin World Trade Centerin torneja New Yorkissa.

Terrori-iskun muistojuhlassa olivat mukana myös presidenttiehdokkaat Hillary Clinton ja Donald Trump. He pitivät päivän tauon vaalitaistelussa muistojuhlan takia.

Pitkä uintimatka

Avovesiuimari Tuomas Kaario harjoittelee muun muassa Lohjan Hormajärvellä.
Tuomas Kaario ui tosi pitkiä matkoja. Kuva: Yle

Suomalainen Tuomas Kaario on uinut Gibraltarinsalmen yli. Uintimatka Espanjasta Marokkoon oli noin 18 kilometriä.

Kaario sanoo, että uintimatka oli raskas, koska merellä aallot olivat korkeita. Aaltojen korkeus oli jopa 2 metriä. Uintimatka kesti noin 5 tuntia.

Kaario on uinut myös pitempiä matkoja. Hän ui esimerkiksi Suomenlahden yli Virosta Suomeen 2 vuotta sitten. Uintimatka oli silloin noin 60 kilometriä, ja se kesti yli 26 tuntia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä