yle.fi-etusivu

Sunnuntai 12.11.2017 (radio)


UPM:lle sellutehdas Uruguayhin

Entinen Botnian sellutehdas, nykyään UPM
UPM-firmalla on jo sellutehdas Uruguayssa, mutta uudesta tehtaasta tulee isompi. Kuva: Leo La Valle / EPA

Suomalainen metsäfirma UPM aikoo rakentaa ison tehtaan Etelä-Amerikkaan Uruguayhin. Tehtaasta tulee maailman suurin sellutehdas.

Sellutehtaassa puusta valmistetaan sellua. Sellua tarvitaan, kun tehdään paperia. Tällä hetkellä maailman suurin sellutehdas on Suomessa.

Jos UPM:n suunnitelmasta tulee totta, uusi tehdas valmistaa jopa 2 miljoonaa tonnia sellua vuodessa.

Uruguay on hyvä paikka sellutehtaalle, koska siellä on hyvä viljellä eukalyptuspuuta. Eukalyptus kasvaa paljon nopeammin kuin esimerkiksi suomalainen mänty.

Asiantuntijat sanovat, että sellun ja paperin valmistaminen kannattaa. Esimerkiksi Aasiassa miljoonat ihmiset pääsevät pois köyhyydestä, ja he alkavat ostaa esimerkiksi wc-paperia ja talouspaperia. He myös tilaavat verkkokaupasta tavaroita, jotka pakataan paperiin.

Helsingin uusi piispa

Helsingin uusi piispa Teemu Laajasalo saarnasi vihkimysmessussaan Helsingin tuomiokirkossa 12. marraskuuta 2017.
Helsingin uusi piispa Teemu Laajasalo Helsingin tuomiokirkossa sunnuntaina. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomen luterilainen kirkko on saanut uuden piispan. Teemu Laajasalo on Helsingin uusi piispa. Laajasalo vihittiin piispaksi sunnuntaina Helsingin tuomiokirkossa.

Laajasalo johtaa nyt kirkon työtä Helsingin alueella.

Suomen luterilaisessa kirkossa on 9 piispaa. Jokainen piispa johtaa kirkon työtä omalla alueella. Lisäksi on arkkipiispa, hän on koko Suomen kirkon johtaja.

Isänpäivä

Lapsen tekemiä isänpäivän piirroksia.
Monet lapset tekevät isälle kortin isänpäivänä. Kuva: Elina Mäyrä / Yle

Sunnuntaina on vietetty isänpäivää. Isänpäivä on Suomesssa aina marraskuun toisena sunnuntaina. Isänpäivä tuli USA:sta Suomeen 1970-luvulla.

Tilastokeskuksen tiedot kertovat, että Suomessa on noin 1,2 miljoonaa isää. Sunnuntai oli heidän kaikkien juhlapäivä.

Vuoden saamelainen

Yle Sápmi, Yle Ođđasat, Pirita Näkkäläjärvi
Piritta Näkkäläjärvi saamenkielisten tv-uutisten studiossa. Kuva: Vesa Toppari / Yle Sápmi

Piritta Näkkäläjärvi on Vuoden saamelainen 2017. Näkkäläjärvi valittiin Vuoden saamelaiseksi, koska hän on tehnyt työtä saamenkielisen median hyväksi.

Näkkäläjärvi oli Yle Saamen päällikkö vuodesta 2012 vuoteen 2016. Silloin Yle Saame alkoi tehdä paljon uusia saamenkielisiä ohjelmia televisioon, radioon ja nettiin.

Helsingin seudun saamelaisyhdistys valitsee Vuoden saamelaisen. Idea on pitää esillä saamen kieltä ja saamelaista kulttuuria.

Vanha saamelainen kulttuuri on osa Lappia. Nykyään monet saamelaiset ovat muuttaneet etelään, erityisesti Helsingin seudulle.

Suomessa asuu noin 10.000 saamelaista. Saamelaisia asuu myös Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulu Thunder Bayssa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä