Sunnuntai 12.1.2020 (radio)

Ammattiliitot valmiita lakkoihin

Paperiliitto Helsingin Hakaniemessä
Paperiliitto Helsingin Hakaniemessä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kolme isoa ammattiliittoa on valmiina työtaistelutoimiin.

Paperiliitto, Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro sanovat, että ne voivat aloittaa ison lakon, jos työehtosopimuksista ei synny sopua. Lakot alkavat 27. tammikuuta ja kestävät kaksi viikkoa, jos sopua ei synny. Jos lakot alkavat, ne koskevat yli 30 000 työntekijää.

Neuvotteluissa on isoin riita kiky-tunneista. Kiky-tunnit ovat lisätunteja, joista ei makseta lisää palkkaa. Työntekijöiden ammattiliitot haluavat poistaa kiky-tunnit työehtosopimuksista.


Terveydehoito eriarvoistuu

Juha Koponen
Juha Koponen. Kuva: Yle

Tavallinen terveydenhoito ei riitä kaikkien suomalaisten hoitamiseen, koska erikoissairaanhoito vie paljon rahaa ja työntekijöitä. Yle on haastatellut suuren vakuutusyhtiön Lähi-Tapiolan uutta johtajaa Juha Koposta.

Koponen sanoo, että julkista terveydenhoitoa pitää kehittää paljon, että se palvelee kaikkia ihmisiä. Erikoissairaanhoito toimii Suomessa hyvin, mutta se vie paljon rahaa ja työvoimaa, Koponen sanoo.

Vakuutusyhtiössä tilanne näkyy niin, että Ihmiset ostavat terveyskuluvakuutuksia enemmän kuin ennen, että he voivat mennä yksityislääkärille.

Johtajan työ ei houkuta

Kolme ihmistä puhuu toimistossa.
Johtajan työtä pelätää liian vaativana. Kuva: AOP

Monet ihmiset eivät halua työpaikalla johtajaksi. Tutkimuksen mukaan moni korkeasti koulutettu pelkää, että epäonnistuu, jos joutuu johtajaksi. Monet pitävät johtajien työtä myös liian raskaana tai vaativana.

Moni korkeasti koulutettu välttelee johtotehtäviä. Tutkimuksen mukaan johtajaksi haluaa vain noin 10 % korkeasti koulutetuista.

Britannian suurlähettiläs pidätettiin Iranissa

Näkymä ukrainalaiskoneen onnettomuuspaikalta.
Ukrainalaiskoneen putoamispaikka Iranissa. Kuva: Abedin Taherkenareh / EPA

Britannian ja Iranin välille on syntynyt riita diplomaattisuhteista. Riita syntyi, koska Iranin poliisi pidätti Britannian suurlähettilään Teheranissa vähäksi aikaa lauantaina.

Britannian suurlähettiläs Rob Macaire osallistui muistotilaisuuteen, joka järjestettiin ukrainalaisen lentokoneen putoamisen uhreille.

Britannia on vihainen, että sen suurlähettiläs pidätettiin. Mitkään maat eivät yleensä pidätä toisten maiden suurlähettiläitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä