Sunnuntai 12.12.2021 (radio)
Tornadot tekivät tuhoa USA:ssa
USA:ssa tornadot ovat aiheuttaneet isot vahingot.
Maan keskiosissa oli perjantaina voimakas myrsky, joka synnytti ehkä noin 30 tornadoa eli pyörremyrskyä.
Melkein 100 ihmistä on kuollut ja kymmeniä on kateissa. Eniten kuolleita on Kentuckyn osavaltiossa.
Tornadot ovat kaataneet puita, katkoneet sähköjä ja repineet irti talojen kattoja.
Presidentti Joe Biden on luvannut apua tuhoalueille. Biden sanoo, että tämä on ehkä yksi pahimmista tornadokatastrofeista USA:n historiassa.
Allegro-junat kulkevat taas
Henkilöjunaliike Suomen ja Venäjän välillä on taas avattu. Ensimmäiset Allegro-junat Helsingin ja Pietarin välillä lähtivät matkaan tänä aamuna.
Junayhteys on ollut poikki vajaat 2 vuotta. Yhteys katkaistiin vuoden 2020 maaliskuussa koronapandemian takia.
Allegro-juna liikennöi nyt Helsingin ja Pietarin välillä joka päivä. Molempiin suuntiin on 2 junavuoroa päivässä.
Kimi Räikkösen formulaura päättyi
Kimi Räikkösen ura Formula 1 -kuljettajana on päättynyt. Räikkönen ajoi tänään viimeisen Formula 1 -kilpailun Abu Dhabissa.
Kimi Räikkönen on nyt 42-vuotias. Räikkosen Formula 1 -ura kesti noin 20 vuotta.
Räikkönen voitti maailmanmestaruuden kerran, vuonna 2007.
Selkosanomat uudistui

Suomen ainoa selkokielinen sanomalehti Selkosanomat on uudistunut.
Ensimmäinen uudistunut lehti ilmestyi syyskuussa. Lehti on nyt modernimpi, selkeämpi ja värikkäämpi kuin ennen.
Selkosanomien päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo, että lehtien sisältö ja ulkoasu haluttiin tuoda nykyaikaan. Samalla uudistui myös verkkolehti.
- Meillä on nyt painetussa lehdessä enemmän tuollaista taustoittavaa materiaalia ja pitempiä juttuja. Eli se uutispainotus on verkossa, Petri Kiuttu kertoo.
Verkkolehteen kirjoitetaan uusia uutisia joka viikko. Painettu lehti taas ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Lisäksi Selkosanomat ilmestyy ruotsinkielellä nimellä Lätta bladet.
Millaisista asioista Selkosanomissa sitten kerrotaan?
- Meillä on selkolehdissä ihan kaikki samat aiheet kuin muissakin sanomalehdissä eli meillä löytyy Suomi, maailma, urheilu, ja sitten meiltä löytyy teemajuttuja, jotka on pitempiä kokonaisuuksia, joissa kerrotaan henkilöistä, asioista, ilmiöistä, päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo.
Maanantain sää
Sää on pilvistä. Paikoin voi sataa vähän lunta tai jäätävää tihkua.
Pohjoisessa on muutama aste pakkasta, etelässä lämpötila voi olla plussan puolella.