Sunnuntai 12.12.2021 (radio)

Tornadot tekivät tuhoa USA:ssa

Mies katselee asuintalon raunioita.
Mies katsoo tornadon aiheuttamia tuhoja Mayfieldin kaupungissa Kentuckyn osavaltiossa. Kuva: Lehtikuva

USA:ssa tornadot ovat aiheuttaneet isot vahingot.

Maan keskiosissa oli perjantaina voimakas myrsky, joka synnytti ehkä noin 30 tornadoa eli pyörremyrskyä.

Melkein 100 ihmistä on kuollut ja kymmeniä on kateissa. Eniten kuolleita on Kentuckyn osavaltiossa.

Tornadot ovat kaataneet puita, katkoneet sähköjä ja repineet irti talojen kattoja.

Presidentti Joe Biden on luvannut apua tuhoalueille. Biden sanoo, että tämä on ehkä yksi pahimmista tornadokatastrofeista USA:n historiassa.

Allegro-junat kulkevat taas

Allegro-junat kulkevat Helsingin ja Pietarin välillä. Kuva: Yle / Raine Martikainen

Henkilöjunaliike Suomen ja Venäjän välillä on taas avattu. Ensimmäiset Allegro-junat Helsingin ja Pietarin välillä lähtivät matkaan tänä aamuna.

Junayhteys on ollut poikki vajaat 2 vuotta. Yhteys katkaistiin vuoden 2020 maaliskuussa koronapandemian takia.

Allegro-juna liikennöi nyt Helsingin ja Pietarin välillä joka päivä. Molempiin suuntiin on 2 junavuoroa päivässä.

Kimi Räikkösen formulaura päättyi

Kimi Räikkönen hyvästeli F1-varikot.
Kimi Räikkönen jäi eläkkeelle. Kuva: All Over Press

Kimi Räikkösen ura Formula 1 -kuljettajana on päättynyt. Räikkönen ajoi tänään viimeisen Formula 1 -kilpailun Abu Dhabissa.

Kimi Räikkönen on nyt 42-vuotias. Räikkosen Formula 1 -ura kesti noin 20 vuotta.

Räikkönen voitti maailmanmestaruuden kerran, vuonna 2007.

Selkosanomat uudistui

Kaksi naista ja yksi mies katsovat näyttöpäätettä. Taustalla juliste, jossa lukee Selkosanamat.
Selkosanomien taittaja Heidi Ahlström, päätoimittaja Petri Kiuttu ja toimittaja Kaisa Kaatra valmistelevat lehden joulukuun numeroa. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Suomen ainoa selkokielinen sanomalehti Selkosanomat on uudistunut.

Ensimmäinen uudistunut lehti ilmestyi syyskuussa. Lehti on nyt modernimpi, selkeämpi ja värikkäämpi kuin ennen.

Selkosanomat-lehden kansi lähikuvassa uudistuksen jälkeen.
Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Selkosanomien päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo, että lehtien sisältö ja ulkoasu haluttiin tuoda nykyaikaan. Samalla uudistui myös verkkolehti.

- Meillä on nyt painetussa lehdessä enemmän tuollaista taustoittavaa materiaalia ja pitempiä juttuja. Eli se uutispainotus on verkossa, Petri Kiuttu kertoo.

Verkkolehteen kirjoitetaan uusia uutisia joka viikko. Painettu lehti taas ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Lisäksi Selkosanomat ilmestyy ruotsinkielellä nimellä Lätta bladet.

Millaisista asioista Selkosanomissa sitten kerrotaan?

- Meillä on selkolehdissä ihan kaikki samat aiheet kuin muissakin sanomalehdissä eli meillä löytyy Suomi, maailma, urheilu, ja sitten meiltä löytyy teemajuttuja, jotka on pitempiä kokonaisuuksia, joissa kerrotaan henkilöistä, asioista, ilmiöistä, päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo.

Selkosanomat

Maanantain sää

Suomen sääkartta.
Kuva: Yle

Sää on pilvistä. Paikoin voi sataa vähän lunta tai jäätävää tihkua.

Pohjoisessa on muutama aste pakkasta, etelässä lämpötila voi olla plussan puolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä