Sunnuntai 12.3.2017 (radio)

 

Turkki

Ihmiset heiluttavat Turkin lippuja Turkin konsulaatin edessä Rotterdamissa.
Turkkilaiset osoittavat mieltä Hollannissa. Kuva: Bas Czerwinski / EPA

Turkin ja Euroopan suhde on nyt huono.

Turkki on vihainen, koska Turkin ministerien puhetilaisuuksia on kielletty Euroopassa. Turkki on suuttunut varsinkin Hollannille, joka ei päästänyt edes Turkin ulkoministeriä Hollantiin. Turkki vaatii, että Hollanti pyytää anteeksi.

Euroopan maissa ei pidetä siitä, että Turkin ministereillä on poliittisia tilaisuuksia Euroopassa. Monet Turkin ministerit ovat matkustaneet Eurooppaan, koska he toivovat Euroopan turkkilaisilta tukea presidentti Recep Tayyip Erdoganille. Turkkilaiset äänestävät huhtikuussa siitä, annetaanko presidentille lisää valtaa.

Vuoden pakolaiset

Vuoden pakolaisnainen Bahar Mozaffari (vas.) Espoosta ja vuoden pakolaismies Ramin Akhi Oulusta.
Vuoden pakolaisnainen Bahar Mozaffari ja vuoden pakolaismies Ramin Akhi. Kuva: Irene Stachon / Lehtikuva

Suomen Pakolaisapu valitsi lauantaina vuoden pakolaiset 2017. Vuoden pakolaisnainen on Bahar Mozaffari, ja vuoden pakolaismies on Ramin Akhi.

Voit kuunnella ja lukea lisää Mozaffarista ja Akhista selkouutisten nettisivuilla. Osoite on yle.fi/selkouutiset.

Vuoden pakolaiset 2017

Hiljaisuus

Metsää.
Stressi vähenee metsässä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomi voi tarjota turisteille hiljaisuutta. Hiljaisuus on matkailun uusi trendi. Siksi luonto, rauha ja hiljaisuus ovat asioita, joilla Suomea mainostetaan ulkomailla.

Esimerkiksi Elina Miettusen ja Pauliina Myllylän firma tarjoaa turisteille luonnon rauhaa. Naiset eivät järjestä aktiviteetteja, vaan passiviteetteja. Ainoa toiminta on metsään meneminen ja ruuan laittaminen nuotiolla.

Hiljaisuus on terveellinen trendi. Tutkimukset kertovat, että metsässä stressi vähenee ja verenpaine laskee.

Kirja-Matti

Matti Pohdon muistokiven paljastustilaisuus.
Kirja-Matin muistokivi on Helsingissä. Kuva: Kansalliskirjasto

Kirja-Matin syntymästä on kulunut 200 vuotta. Hän syntyi maaliskuussa vuonna 1817.

Mutta kuka oli Kirja-Matti? Matin oikea nimi oli Matti Pohto. Häntä sanotaan Kirja-Matiksi, koska hän pelasti suomenkielisen kirjallisuuden. Se tapahtui Turun suuren tulipalon jälkeen.

Turun kaupunki paloi melkein kokonaan vuonna 1827. Myös Turun akatemian kirjasto paloi, ja tuli tuhosi suomenkieliset kirjat, joita kirjastossa säilytettiin.

Suomenkielistä kirjallisuutta jäi kuitenkin talteen, koska Matti Pohto keräsi suomenkielisiä kirjoja ympäri Suomea. Pohto keräsi melkein 5000 kirjaa, jotka ovat nyt Kansalliskirjastossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä