Sunnuntai 12.5.2019 (radio)

Suomessa vietettiin äitienpäivää

Palkittu äiti Helena Nordberg ja presidentti Sauli Niinistö keskustelivat yhteiskuvauksen jälkeen Mannerheimin Lastensuojeluliiton valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa
Presidentti Sauli Niinistö osallistui valtakunnalliseen eli koko Suomen äitienpäiväjuhlaan. Kuva: Marku Ulander / Lehtikuva

Suomi on juhlinut jälleen äitejä. Äitienpäivä on Suomessa joka vuosi toukokuun toinen sunnuntai. Helsingissä järjestettiin suuri äitienpäiväjuhla, jossa oli paikalla myös presidentti Sauli Niinistö. Juhlassa 35 äitiä sai kunniamerkin.

Kunniamerkin saajat ovat kasvattaneet lapsia esimerkiksi yksin. He ovat olleet yksinhuoltajia. Lisäksi palkittiin esimerkiksi sijaisäitejä. He ovat toimineet äiteinä sellaisille lapsille, joiden omat vanhemmat eivät ole pystyneet huolehtimaan lapsista.

Suomessa äitienpäivää vietetään esimerkiksi syömällä yhdessä. Jotkut äidit saavat myös aamiaisen ja lahjoja vuoteeseen.

Maria Ohisalo ainoa Vihreiden johtajaehdokas

Maria Ohisalo
Maria Ohisalo on aino ehdokas Vihreiden uudeksi puheenjohtajaksi. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Kansanedustaja Maria Ohisalo on hyvin todennäköisesti Vihreiden uusi puheenjohtaja. Vihreät-puolue tiedotti tänään, että Ohisalo on ainoa ehdokas, joka on ilmoittautunut Vihreiden puheenjohtajakilpaan. Ehdokkaiden ilmoittautumisaika päättyi eilen lauantaina.

Puolueella on nyt väliaikainen puheenjohtaja, Pekka Haavisto. Vihreiden uusi puheenjohtaja valitaan puoluekokouksessa Porissa kesäkuun puolivälissä.

Maria Ohisalo on helsinkiläinen. Hän on 34-vuotias.

Poliisi tutkii jälleen uusnatsien toimintaa

Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen huivi mielenosoituksessa Tampereella 21.10.2017.
Pohjoismaisen vastarintaliikkeen merkki kaulahuivissa. Kuva: Yle

Poliisi alkaa uudelleen tutkia uusnatsien toimintaa. Helsingin Sanomat kertoo, että viranomaiset aloittavat rikostutkinnan Pohjoismainen vastarintaliike-uusnatsijärjestöstä.

Viranomaiset epäilevät, että liike jatkaa toimintaansa, vaikka sen toiminta on nyt kielletty. Poliisi epäilee kuitenkin, että liike on julkaissut materiaalia nettisivulla.

Oikeus päätti viime syksynä, että Pohjoismaisen vastarintaliikkeen toiminta ei ole laillista. Päätös käsitellään vielä Suomen korkeimmassa oikeudessa.

Poliisihallitus on halunnut kieltää toiminnan, koska vastarintaliike levittää esimerkiksi vihapuhetta maahanmuuttajista, seksuaalivähemmistöistä ja juutalaisista.

Ukonilma raivosi Pohjois-Karjalassa

Salama taivaalla.
Ukkonen jyrisee ja taivas salamoi Suomessa varsinkin kesällä. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Itä-Suomessa Pohjois-Karjalassa on ollut pahoja ukonilmoja. Lauantai-illan ukonilma katkaisi tuhansilta sähköt, kun puita kaatui sähkölinjojen päälle.

Rajuilmassa puita kaatui myös paljon teille ja junaraiteille. Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksella oli lauantai-iltana kymmeniä työtehtäviä rajun ukkosen takia.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä