Sunnuntai 12.6.2016 (radio)

 

Jalkapallofanit mellakoivat Ranskassa

Jalkapallofanit ja ranskalaiset mellakkapoliisit kohtaavat Marseillessa lauantaina.
Poliisi taltutti fanenien mellakoita Marseillessa. Kuva: Daniel Dal Zennaro / EPA

Ranskassa on ollut kovia tappeluita jalkapallon Euroopan-mestaruuskisoissa eli EM-kisoissa.

Lauantai-iltana Venäjän kannattajat kävivät Englannin kannattajien kimppuun Marseillen jalkapallostadionilla. Stadionilla oli pelattu Venäjän ja Englannin ottelu. Se päättyi 1-1 eli tasapeliin.

Englannin ja Venäjän kannattajat ovat tapelleet myös Marseillen kaupungin kaduilla.

Euroopan jalkapalloliitto UEFA sanoo, että Venäjän ja Englannin joukkueet voivat joutua pois kisoista, jos niiden kannattajat jatkavat tappeluita.

 

Floridalaisessa yökerhossa ammuttiin

Pelastushenkilökuntaa yökerhon edustalla Floridassa.
Poliisit ampuivat hyökkääjän yökerhossa. Kuva: Univision Florida Central

Yhdysvalloissa on kuollut ainakin 50 ihmistä ampumisissa, jotka tapahtuivat homoseksuaalien suosimassa klubissa eli yökerhossa. Lisäksi yli 50 on loukkaantunut.

Yökerho sijaitsee Orlandon kaupungissa Floridassa. Ampuja on kuollut, kertoo poliisi. Myös yksi poliisi kuoli ampumisissa.

Yhdysvaltojen liittovaltion keskusrikospoliisi FBI sanoo, että kyseessä oli terroriteko ja tekijä on tunnistettu.

 

RKP:lle ensimmäinen naispuheenjohtaja

Anna-Maja Henriksson
Anna-Maja Henriksson on RKP:n ensimäminen naispuheenjohtaja. Kuva: Yle

Suomen ruotsalainen kansanpuolue RKP on saanut uuden puheenjohtajan.

Puoluekokous valitsi puheenjohtajaksi Anna-Maja Henrikssonin.

Henriksson sai paljon enemmän ääniä kuin muut ehdokkaat. Puheenjohtajaksi olivat ehdolla myös Anders Adlercreutz ja Ida Schauman.

Henriksson on ensimmäinen nainen RKP:n puheenjohtajana.

Puolueen entinen puheenjohtaja Carl Haglund ei ollut puheenjohtajaehdokkaana.

RKP ei ole hallituksessa vaan se on oppositiossa eduskunnassa eli parlamentissa.

 

Matti Vanhanen keskustan presidenttiehdokkaaksi

Matti Vanhanen
Matti Vanhanen on entinen pääministeri. Nyt hän haluaa presidentiksi. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Myös presidenttikisa on alkanut. Keskusta-puolueen Matti Vanhanen on ensimmäinen presidenttiehdokas.

Hänet valittiin keskustan ehdokkaaksi sunnuntaina. Muut puolueet eivät ole päättäneet omaa ehdokasta.

Suomen presidentinvaalit järjestetään vuonna 2018.

 

Suomalaisten saapas lentää pitkälle

Jari Myllykangas Ylivieskan Virsu.
Saapas voi lentää yli 100 metriä. Kuva: YLE

Lopuksi vielä kesän hauskaan urheilulajiin, nimittäin saappaanheittoon. Suomessa on paljon hyviä saappaanheittäjiä.

Parhaat saappaanheittäjät kilpailevat tosissaan. He voivat heittää saapasta yli 100 metriä. Saapasta heitetään suoralla kädellä samaan tapaan kuin kiekkoa tai keihästä.

Saapasta heitetään kilpaa esimerkiksi kyläjuhlissa, ja Suomessa  järjestetään myös saappaanheiton maailmanmestaruuskilpailuja. 

Saappaanheitto on suosittu kilpailulaji myös esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Italiassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä