Sunnuntai 12.7.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Suomen talous paranee hitaasti?

Oikea vastaus:

Suomalaiset säästävät. Myös firmat säästävät.

2.Mitä haittaa on siitä, että firmat ja suomalaiset säästävät?

Oikea vastaus:

Talous ei kasva ja työttömyys voi lisääntyä.

3.Mitä poliisi tekee senioritalon asukkaiden kanssa?

Oikea vastaus:

Poliisi tutkii palon syytä ja keskustelee asukkaiden kanssa.

4.Sytyttikö joku tulipalon tahallaan?

Oikea vastaus:

Ei, poliisi sanoo, että tulipalo syttyi ehkä vahingossa.

5.Miksi peliautomaatit ovat olleet kiinni koko kevään?

Oikea vastaus:

Koronatilanteen takia. (Että niiden pinnoista ei leviä koronavirusta.)

6.Avataanko peliautomaatit keskiviikkona?

Oikea vastaus:

Kyllä.

7.Miksi peliautomaatteja vähennetään?

Oikea vastaus:

Että pelihaitat vähenevät.

8.Kuinka paljon polkupyöräkauppa kasvoi keväällä, ennen kesäkuuta?

Oikea vastaus:

Se kasvoi 36 % viime vuoden (2019) kevääseen verrattuna.

9.Entä paljonko se kasvoi kesäkuussa viime vuoden kesäkuusta?

Oikea vastaus:

70 %.

10.Miksi polkupyöriä on myyty tänä vuonna paljon?

Oikea vastaus:

Koska koronatilanteen takia monet harrastukset loppuivat. Polkupyöräilyn suosio on kasvanut viime vuosina myös muuten.

11.Missä päin Suomea on ukkosia maanantaina?

Oikea vastaus:

Niitä voi olla eri puolilla Suomea.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä