Sunnuntai 13.10.2019 (radio)

Kurdit pakenevat Turkin hyökkäystä

Kurdiperhe pakenee Turkin hyökkäsytä Pohjois-Syyriassa.
Kurdiperheet pakenevat Ras al-Ainin kaupungista torstaina. Kuva: EPA

Turkin hyökkäys Koillis-Syyriaan on jatkunut.

YK kertoo, että 130 000 ihmistä on joutunut lähtemään pakoon kodistaan. YK arvioi, että yhtensä jopa 400 000 ihmistä joutuu ehkä lähtemään kotoa.

Kurdiviranomaiset kertovat, että Pohjois-Syyriassa Ain Issan leiriltä on päässyt pakoon satoja Isis-taistelijoiden perheenjäseniä. Leirillä ei tällä hetkellä ole vartijoita. Leiri sijaitsee lähellä sitä aluetta, jossa Turkki sotii kurdijoukkoja vastaan.

Kurdien vartioimissa vankiloissa Syyriassa on yhteensä ehkä 12 000 Isis-taistelijaa. Pakolaisleireillä on yhtä paljon ulkomailta tulleita naisia ja lapsia.

Japanin taifuunissa kuolonuhreja

Tulvia Naganossa.
Tulvia Naganossa Japanissa. Kuva: JIJI PRESS / EPA

Japanissa ainakin 26 ihmistä on kuollut ja 8 on kateissa taifuuni Hagibisin takia. Uutistoimistot kertovat, että ainakin 150 ihmistä on loukkaantunut.

Hagibis rantautui Japanin pääsaaren Honshun rannikolle lauantaina illalla. Monta tuntia jatkunut kaatosade aiheutti paljon tulvia ja maanvyöryjä.

Tokion liikenne meni sekaisin myrskyn takia. Kaikki lennot Tokion alueella peruttiin, samoin suurin osa junavuoroista.

Naganossa padon pettäminen sai veden tulvimaan asuinalueelle. Vesi nousi taloissa jopa toiseen kerrokseen asti.

Nyt myrsky on jo heikompi.

Puolan parlamenttivaalit

Jaroslaw Kaczynski.
Puolan Laki ja oikeus -puolueen puheenjohtaja Jaroslaw Kaczynski. Kuva: Radek Pietruszka / EPA

Puolassa on sunnuntaina parlamenttivaalit. Vaalien ennakkosuosikki on Laki ja oikeus -puolue.

Mielipidekyselyt ovat kertoneet, että kansallismielinen Laki ja oikeus -puolue saa yli 40 prosenttia äänistä. Puolueella on jo nyt yli puolet parlamentin alahuoneen paikoista.

Oppositio on arvostellut puoluetta siitä, että se heikentää Puolan demokratiaa ja oikeusjärjestelmää. Myös Euroopan unioni on moittinut Puolaa.

Kalifornia kieltää turkikset

Naisen kasvot näkyvät kettu- ja minkkiturkiksen keskeltä.
Aiemmin turkismyynti on kielletty jo monissa Kalifornian kaupungeissa, muun muassa Los Angelesissa ja San Franciscossa. Arkistokuvassa malli esittelee kettu- ja minkkiturkista Saksan Frankfurtissa olleilla messuilla. Kuva: Frank May / EPA

USA:ssa Kalifornian osavaltio kieltää turkisten tuotannon ja myynnin. Kielto tulee voimaan vuonna 2023. Kalifornia on 1. USA:n osavaltio, joka kieltää turkisbisneksen koko osavaltiossa.

Käytettyjä turkiksia saa myydä jatkossakin. Laki ei koske myöskään esimerkiksi nahkaa tai täytettyjä eläimiä.

Jos lain rikkomisesta jää kiinni, pitää maksaa sakot..

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä