Sunnuntai 13.11.2016 (radio)

Ranskan muistojuhla

Bataclan konserttisali.
Bataclan-konserttitalo on korjattu ja siellä oli muistokonsertti lauantaina. Kuva: Juha Nurminen / Yle

Ranskassa on muistettu ihmisiä, jotka kuolivat terrori-iskuissa vuosi sitten. Silloin terroristit hyökkäsivät eri puolille Ranskan pääkaupunkia Pariisia. He tappoivat 130 ihmistä.

Lauantai-iltana Bataclan-konserttitalossa oli muistokonsertti. Konserttitalo oli yksi niistä paikoista, joihin terroristit hyökkäsivät. Muistokonsertissa esiintyi poplaulaja Sting.

Sunnuntaina Ranskan presidentti François Hollande on paljastanut muistokylttejä. Muistokylttejä on paikoissa, joihin terroristit hyökkäsivät. Muistokylteissä kerrotaan, mitä paikalla tapahtui marraskuussa 2015.

Uuden-Seelannin maanjäristys

Kartta
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Uudessa-Seelannissa on ollut maanjäristys. Maanjäristyksen keskus oli noin 100 kilometrin päässä Christchurchin kaupungista. Vahingoista ei ole tietoa.

Uuden-Seelannin viranomaiset ovat antaneet tsunamivaroituksen, koska maanjäristys voi nostaa merellä korkeita aaltoja. Viranomaiset ovat neuvoneet rannikon asukkaita lähtemään kauemmas merestä.

Vuoden saamelainen

Niillas Holmberg
Niillas Holmberg. Kuva: Mira Rauhala / Yle

Taiteilija Niillas Holmberg on Vuoden saamelainen 2016. Holmberg on tehnyt työtä saamelaisen kulttuurin ja saamelaisten oikeuksien puolesta.

Holmberg tekee musiikkia ja kirjoittaa kirjoja saamen kielellä. Holmbergin kirjoja on käännetty monille kielille, ja ne tekevät saamelaisuutta tutuksi myös muille.

Saamelaiset ovat ainoa alkuperäiskansa koko Euroopan unionin alueella. He ovat asuneet Lapissa kauemmin kuin muut.

Saamelaisia asuu Lapissa Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän alueella. Suomessa asuu noin 10 000 saamelaista. Saamen kieli on sukua suomen kielelle.

Norsuuluukoira Rokka

Toni Lahtinen ja Rokka tutkimassa kiinalaisfirman konttia.
Rokka etsii laitonta norsuuluuta. Vieressä sen omistaja, rikostutkija Toni Lahtinen. Kuva: Yle Kuvapalvelu

Suomalaisesta Rokka-koirasta on tullut filmitähti Afrikassa.

Rokka on norsunluukoira. Se osaa haistaa norsunluun. Siksi se on voinut auttaa Tansanian poliisia.

Tansanian poliisi etsii rikollisia, jotka tappavat norsuja ja myyvät norsunluuta. Tässä työssä Rokan tarkka nenä on ollut iso apu. Rokka haistaa norsunluun paikoista, joista poliisi ei ole löytänyt mitään.

Rokka-koira on nyt kuuluisa. Se on jopa päässyt filmitähti Leonardo DiCaprion dokumenttielokuvaan.

Suomalaiset voivat seurata Rokan ja sen omistajan Toni Lahtisen työtä televisiosta. Tv-sarja "Norsuunluukoira" tulee TV1:stä tiistai-iltana, ja sarjan jaksot voi katsoa myös Yle Areenasta.

Norsuuluukoira Yle Areenassa

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä