Sunnuntai 13.1.2019 (radio)


Poliisi epäilee seksuaalirikosta Helsingissä

Kiire XL Tuire Joutsenvuo pasilan poliisitalo
Poliisi epäilee, että Itä-Helsingissä on tehty seksuaalirikos. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Poliisi on ottanut Helsingissä kiinni 3 miestä, jotka ovat ehkä tehneet seksuaalirikoksia. Poliisi epäilee, että miehet ovat käyttäneet lasta seksuaalisesti hyväksi. Miehet ovat ulkomaalaistaustaisia.

Teot ovat ehkä tapahtuneet Itä-Helsingissä. Poliisi epäilee, että rikokset on tehty 2 kuukauden aikana.

Poliisi tutkii asiaa.

Puoluejohtajat haluavat lisää poliiseja

Moottoripyöräpoliisi.
Poliisien määrä on Suomessa vähentynyt. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen poliittiset puolueet kannattavat poliisien määrän lisäämistä. Melkein kaikkien eduskuntapuolueiden johtajat ovat sitä mieltä, että Suomi tarvitsee lisää poliiseja.

Eduskunnassa eli Suomen parlamentissa on 9 puoluetta. 8 puoluejohtajaa kannattaa poliisien määrän lisäämistä. Kokoomuksen puoluejohtaja ei ota asiaan kantaa.

Muut puoluejohtajat kannattavat poliisihallituksen ehdotusta. Poliisihallitus on ehdottanut, että Suomeen palkataan 650 poliisia lisää. Suomessa on nyt noin 7200 poliisia.

Kaivostunneli romahti Kiinassa

Kaivostunneli sisältä
Kaivostunneli. Kuva ei ole Kiinasta. Kuva: Yle / Siru Päivinen

Kiinassa on tapahtunut paha onnettomuus. Yli 20 työntekijää kuoli, kun kaivostunnelin katto romahti. Onnettomuus tapahtui Shaanxin alueella Pohjois-Kiinassa.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Kaivos on yksityinen, eli sen omistaja ei ole valtio. Erityisesti yksityisissä kaivoksissa työturvallisuus on Kiinassa huono.

Suomi sai MM-pronssia

Tyttöleijonat MM-kisoissa 2019.
Tyttöleijonat juhlivat pronssimitalia. Kuva: Pasi Mennander / Leijonat.fi

Suomi on menestynyt jääkiekossa. Suomi sai pronssia alle 18-vuotiaiden tyttöjen MM-kilpailuissa.

Suomi oli siis kilpailujen 3. paras maa. Kanada sai MM-kultaa, ja USA sai MM-hopeaa.

Suomi voitti pronssipelissä Venäjän. Suomi voitti pelin 3 - 0.

Suomen joukkue eli tyttöleijonat pelasi pronssipelissä hyvin. Suomen sankari oli maalivahti Erica Jaskari. Hän ei päästänyt kiekkoa Suomen maaliin yhtään kertaa.

Myös presidentti Sauli Niinistö on onnitellut tyttöleijonia. Presidentti ja presidentin puoliso Jenni Haukio lähettivät tyttöleijonille onnittelukirjeen.

Alle 18-vuotiaiden tyttöjen MM-kilpailut järjestettiin Japanissa.

Sää on talvista

Mies tekee lumitöitä.
Alkuviikolla sataa lisää lunta. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Viikko alkaa talvisessa säässä. Alkuviikon aikana lunta sataa eri puolilla Suomea.

Etelässä on maanantaina ja tiistaina muutama aste pakkasta. Pohjoisessa pakkasta on alkuviikolla noin 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä