Sunnuntai 13.12.2020 (radio)

EU:n ja Britannian neuvottelut

Boris Johnson ja Ursula von der Leyen
Britannian pääministeri Boris Johnson ja EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. Kuva: Olivier Hoslet / AFP

EU ja Britannia aikovat sittenkin jatkaa neuvotteluja kauppasopimuksesta.

EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ja Britannian pääministeri Boris Johnson kertovat neuvottelujen jatkamisesta yhteisellä tiedotteella.

EU ja Britannia ovat neuvotelleet kauppasopimuksesta jo melkein vuoden ajan. Neuvottelujen takarajan piti olla tänään.

Sopimuksella on jo kiire, sillä Britannian EU-eron siirtymävaihe loppuu vuodenvaihteessa. Silloin Britannia jättää EU:n sisämarkkinat ja tulliliiton.

Saksan koronarajoitukset

Liikennemerkki ilmoittaa maskipakosta jalankulkijoilla.
Liikennemerkki Delmenhorstissa Pohjois-Saksassa kertoo, että maskin käyttö on pakollista kävelykadulla. Kuva: Focke Strangmann / EPA

Saksa tiukentaa koronarajoituksia. Uudet rajoitukset otetaan käyttöön keskiviikkona.

Koulut siirtyvät etäopetukseen ja suurin osa kaupoista ja liikkeistä suljetaan. Vain välttämättömät kaupat kuten ruokakaupat ja apteekit saavat olla auki.

Saksassa on ollut osittainen koronasulku yli kuukauden. Tartuntamäärät ja kuolemantapaukset ovat kuitenkin vain kasvaneet.

Suomen koronatartunnat

Autojono HUSin ja 9Lives-yhtiön yhteiseen koronatestauspisteeseen Vantaan Koivukylässä Havukosken liikuntapuistossa 1. joulukuuta.
Koronatestauspiste Koivukylässä Vantaalla. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Koronatapausten määrä kasvaa myös Suomessa.

Kahden viime viikon aikana Suomessa on todettu yhteensä yli 6000 koronatartunaa. Se on noin 870 tartuntaa enemmän kuin kahden edellisen viikon aikana.

Tartuntoja on nyt todettu yhteensä melkein 31 000 ja koronaan on kuollut noin 450 ihmistä.

Lucia-neito

Ingrid Enckell
Lucia-neito Ingrid Enckell. Kuva: Ilkka Klemola / Yle

Tänään on vietety Lucian päivää.

Lucian päivän perinteisiin kuuluu Lucia-neito, jolla on päässä kynttiläkruunu. Lucia-neito tuo valoa talven pimeyteen.

Tämän vuoden Lucia-neito on helsinkiläinen Ingrid Enckell. Hänet kruunattiin illansuussa Tuomiokirkossa Helsingissä. Koronatilanteen takia kirkkoon ei päästetty yleisöä eikä perinteistä Lucia-kulkuetta järjestetty.

Tähdenlennot

Geminidit tähdenlento.
Ensi yönä voi nähdä paljon tähdenlentoja, jos taivas vain on kirkas. Kuva: AOP

Ensi yönä voi nähdä paljon tähdelentoja.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa kertoo, että sunnuntain ja maanantain välisenä yönä voi nähdä jopa 70 tähdenlentoa tunnissa. Tähdenlennot ovat peräisin Geminidit-nimisestä meteoriparvesta.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kuitenkin kertoo, että yö on pilvinen koko maassa. Paikoin pilvipeite voi vähän repeillä, mutta voi hyvin olla, että tähdenlennot jäävät kokonaan pilvien taakse, Joonas Koskela sanoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä