Sunnuntai 13.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.


Kokoomus menestyi kuntavaaleissa

orpo marin
Petteri Orpon kokoomus oli kuntavaalien suurin puolue. Sanna Marinin SDP oli toiseksi suurin. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on järjestetty kuntavaalit. Kuntavaalien vaalipäivä oli sunnuntaina.

Suomalaiset äänestivät kuntavaaleissa laiskasti. Äänestämässä kävi vain 55 prosenttia ihmisistä, joilla on äänioikeus.

Vaaleissa eniten ääniä sai kokoomus. Kokoomus on Suomen suurin kuntapuolue.

Kokoomuksen jälkeen tulevat SDP ja keskusta. Niiden kannatus on kuitenkin laskenut, kun katsotaan koko Suomen kannatuslukuja.

Kuntavaalien 4. suurin puolue on perussuomalaiset. Perussuomalaisten kannatus on nyt suurempi kuin kuntavaaleissa 4 vuotta sitten.

Koko Suomen kannatusluvut eivät kerro, miten puolueet menestyivät eri kunnissa. Jokaisessa kunnassa on oma kunnanvaltuusto.

Kuntavaaleissa äänestäjät päättävät, ketkä pääsevät kunnanvaltuustoon. Kunnanvaltuustossa päätetään esimerkiksi siitä, mihin kunta käyttää verorahaa.

Suomessa on noin 300 kuntaa.

Myös pormestarit valittiin

Juhana Vartiainen ja Anni Sinnemäki kauppatorilla.
Juhana Vartiaisesta (vasemmalla) tulee Helsingin pormestari, koska kokoomus voitti vaalit Helsingissä. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Joissakin kaupungeissa kuntavaalit ovat myös pormestarinvaalit. Pormestarinpaikka menee puolueelle, joka saa kuntavaaleissa eniten ääniä.

Esimerkiksi Helsingissä, Turussa ja Tampereella kaupunkia johtaa pormestari.

Helsingissä pormestarinpaikka menee kokoomukselle. Kokoomus sai Helsingissä eniten ääniä.

Suomi voitti Tanskan

Joel Pohjanpalo
Joel Pohjanpalo teki Suomen ensimmäisen EM-maalin. Kuva: Tomi Hänninen

Suomalaiset ovat juhlineet menestystä jalkapallossa.

Suomi voitti lauantaina Tanskan jalkapallon EM-kilpailuissa. Euroopan mestaruuskilpailut alkoivat tänä viikonloppuna.

Suomi voitti Tanskan 1 - 0. Suomen maalin teki Joel Pohjanpalo.

Suomi pääsi mukaan jalkapallon EM-kilpailuihin nyt ensimmäistä kertaa. Peli Tanskaa vastaan oli Suomen ensimmäinen EM-peli jalkapallossa.

Peli oli myös surullinen. Tanskan tähtipelaaja Christian Eriksen sai sydämenpysähdyksen kesken pelin. Eriksen vietiin sairaalaan, ja peliä jatkettiin myöhemmin.

Suomi ja Tanska pelasivat Kööpenhaminassa, Tanskassa. Suomen seuraava peli on keskiviikkona. Silloin Suomi pelaa Venäjää vastaan Pietarissa, Venäjällä.

Tiistaina tuulee kovaa

sääkartta
Kuva: Yle

Viikko alkaa poutasäässä. Maanantaina ei sada.

Tiistai on tuulinen päivä. Keski-Suomessa tuulee tosi kovaa. Tuuli puhaltaa välillä niin kovaa, että se voi jopa aiheuttaa vahinkoa.

Tiistai on myös sateinen päivä. Eniten vettä sataa Pohjois-Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä