yle.fi-etusivu

Sunnuntai 13.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaista tuhoa lauantain rajuilma aiheutti?

Oikea vastaus:

Se kaatoi puita ja irrotti kattopeltejä, katkoi sähköjä ja sytytti tulipaloja.

2.Pitikö Flow-festivaali peruuttaa ukkosen takia?

Oikea vastaus:

Ei, mutta se keskeytettiin pahimman myräkän ajaksi.

3.Kuinka moni ihminen loukkaantui?

Oikea vastaus:

Yksikään ihminen ei loukkaantunut.

4.Missä rajuilman aikana salamoi eniten?

Oikea vastaus:

Itä-Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa.

5.Kuinka kova oli kovin tuulenpuuska, joka rajuilman aikana mitattiin?

Oikea vastaus:

32 metriä sekunnissa. Se mitattiin Helsingin majakalla.

6.Kuka oli paras suomalaisurheilija yleisurheilun MM-kisoissa Lontoossa?

Oikea vastaus:

Keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

7.Millaisen mitalin hän voitti?

Oikea vastaus:

Hän ei voittanut mitalia. Hän oli miesten keihäskisassa 5.

8.Mikä on tubettaja?

Oikea vastaus:

Tubettaja on ihminen, joka tekee vidoita YouTube-videopalveluun.

9.Mitä videot käsittelevät?

Oikea vastaus:

Niillä voi olla jokin teema kuten esimerkiksi muoti tai pelit. Ne voivat myös kertoa tubettajan omasta elämästä.

10.Mitä Tubeconissa tapahtuu?

Oikea vastaus:

Tubettajat ja yleisö tapaavat toisiaan. Lisäksi siellä palkitaan vuoden parhaita tubettajia ja yleisö valitsee suosikkinsa.

11.Mikä iso muutos Helsingin joukkoliikenteessä tapahtuu maanantaina?

Oikea vastaus:

Raitiovaunulinjat uudistuvat.

12.Mitä linjoja uudistus koskee?

Oikea vastaus:

Linjoja 1, 2, 3, 7 ja 9 eli melkein kaikkia linjoja.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä