Sunnuntai 13.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaista tuhoa lauantain rajuilma aiheutti?

Oikea vastaus:

Se kaatoi puita ja irrotti kattopeltejä, katkoi sähköjä ja sytytti tulipaloja.

2.Pitikö Flow-festivaali peruuttaa ukkosen takia?

Oikea vastaus:

Ei, mutta se keskeytettiin pahimman myräkän ajaksi.

3.Kuinka moni ihminen loukkaantui?

Oikea vastaus:

Yksikään ihminen ei loukkaantunut.

4.Missä rajuilman aikana salamoi eniten?

Oikea vastaus:

Itä-Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa.

5.Kuinka kova oli kovin tuulenpuuska, joka rajuilman aikana mitattiin?

Oikea vastaus:

32 metriä sekunnissa. Se mitattiin Helsingin majakalla.

6.Kuka oli paras suomalaisurheilija yleisurheilun MM-kisoissa Lontoossa?

Oikea vastaus:

Keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

7.Millaisen mitalin hän voitti?

Oikea vastaus:

Hän ei voittanut mitalia. Hän oli miesten keihäskisassa 5.

8.Mikä on tubettaja?

Oikea vastaus:

Tubettaja on ihminen, joka tekee vidoita YouTube-videopalveluun.

9.Mitä videot käsittelevät?

Oikea vastaus:

Niillä voi olla jokin teema kuten esimerkiksi muoti tai pelit. Ne voivat myös kertoa tubettajan omasta elämästä.

10.Mitä Tubeconissa tapahtuu?

Oikea vastaus:

Tubettajat ja yleisö tapaavat toisiaan. Lisäksi siellä palkitaan vuoden parhaita tubettajia ja yleisö valitsee suosikkinsa.

11.Mikä iso muutos Helsingin joukkoliikenteessä tapahtuu maanantaina?

Oikea vastaus:

Raitiovaunulinjat uudistuvat.

12.Mitä linjoja uudistus koskee?

Oikea vastaus:

Linjoja 1, 2, 3, 7 ja 9 eli melkein kaikkia linjoja.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä