Sunnuntai 13.8.2017 (radio)

Rajuilma aiheutti paljon tuhoa

Mies kuvaa Kiira-rajuilman lauantai-iltana katkomia puita Kaisaniemen puistossa Helsingissä sunnuntaiaamuna 13. elokuuta.
Rajuilma katkoi puita Helsingin Kaisaniemen puistossa. Kuva: Teemu Salonen / Lehtikuva

Voimakkaat ukkoset ja kovat tuulenpuuskat ovat aiheuttaneet tuhoa Etelä-Suomessa lauantai-iltana.

Rajuilma katkoi paljon puita ja irrotti kattopeltejä. Puita kaatui rakennusten päälle, ajoteille ja rautateille. Kymmenet tuhannet ihmiset jäivät ilman sähköä, kun puita kaatui sähkölinjoille. Salamat myös sytyttivät tulipaloja.

Helsingin Suvilahdessa vietettiin Flow-festivaalia, kun rajuilma iski. Festivaali piti keskeyttää pahimman ukkosmyräkän ajaksi.

Pelastuslaitokset saivat noin 1000 hälytystä. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut rajuilman aikana.

Salamoita ja tuulenpuuskia

Salama Flown yllä
Helsingin Suvilahden yllä salamoi. Kuva: Jyri Äärilä

Rajuilma sai nimen Kiira. Kiira oli tämän kesän pahin rajuilma.

Voimakas ukkosrintama tuli Suomeen lounaasta ja liikkui etelärannikkoa pitkin kovaa vauhtia kohti itää.

Rajuilman aikana salamoi noin 6500 kertaa. Eniten salamoi itäisellä Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa.

Kovin tuulenpuuska, yli 32 metriä sekunnissa, mitattiin Helsingin majakalla.

Lontoon MM-kisat päättyvät

Tero Pitkämäki kuvassa
Keihäänheittäjä Tero Pitkämäki oli paras suomalaisurheilija Lontoon MM-kisoissa. Kuva: EPA

Suomalaisurheilijat eivät saaneet yhtään mitalia yleisurheilun MM-kilpailuissa Lontoossa.

Paras suomalainen oli keihäänheittäjä Tero Pitkämäki. Pitkämäki oli miesten keihäskilpailussa 5. Hän heitti keihästä melkein 87 metriä.

Keihäskisan voitti Saksan Johannes Vetter. Hän heitti melkein 90 metriä.

Yleisurheilun MM-kilpailut päättyvät sunnuntai-iltana.

Tubettajat ja fanit tapasivat Tubeconissa

Kun Mandimai Sundberg ilmestyi Helsinki-areenan käytävälle, hän oli hetkessä fanien ympäriömä.
Fanit halusivat nimikirjoituksen tubettaja Mandimai Sundbergilta. Kuva: Tuomo Björksten/Yle

Tubettajat ovat tavanneet yleisöään viikonloppuna Helsingissä Tubecon-tapahtumassa.

Tubecon järjestettiin nyt 4. kertaa. Se on YouTube-yhteisön suurin tapahtuma Pohjoismaissa.

Suomessa on jo yli puoli miljoonaa tubettajaa. Tubettajat tekevät videoita YouTube -videopalveluun. Videoilla voi olla jokin teema kuten esimerkiksi muoti tai pelit. Ne voivat myös olla videopäiväkirjoja tubettajan omasta elämästä.

Monille nuorille tubettajat ovat suuria tähtiä.

Tubeconissa palkittiin vuoden parhaita tubettajia. Myös yleisö valitsi oman suosikkinsa.

Helsingin raitiovaunut uusille reiteille

Raitiovaunut 3 ja 2 odottavat matkustajia Eläintarhan pysäkillä.
Melkein kaikille raitiovaunulinjoille tulee muutoksia. Kuva: Yle

Helsingin raitiovaunulinjat uudistuvat huomenna maanantaina. Jos käytät paljon raitiovaunua, kannattaa tarkistaa linjojen uudet reitit ja aikataulut HSL:n nettisivuilta.

Muutoksia tulee linjoille 1, 2, 3, 7 ja 9 - eli melkein kaikille linjoille. 

Uudistuksella on haluttu tehdä liikenteestä selkeämpää ja sujuvampaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä