Sunnuntai 13.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Koska länsirajan liikenne aukeaa?

Oikea vastaus:

Ensi lauantaina.

2.Saako silloin matkustaa Ruotsista Suomeen vapaasti?

Oikea vastaus:

Saa.

3.Koska hallitus päätti rajan avaamisesta?

Oikea vastaus:

Perjantaina.

4.Onko aikuisten univaje Suomessa lisääntynyt merkittävästi?

Oikea vastaus:

Ei ole.

5.Ketkä tekivät unitutkimuksen?

Oikea vastaus:

Työterveyslaitos ja Helsingin yliopisto.

6.Kuinka paljon miesten uni on lyhentynyt 36 vuoden tutkimuksen aikana?

Oikea vastaus:

Noin 18 minuuttia.

7.Kuka kertoo sukututkijoiden määrästä?

Oikea vastaus:

Suomen Sukututkimusseura.

8.Miksi sukututkimusta voi nykyään tehdä omalla tietokoneella?

Oikea vastaus:

Kirkonkirjoja on digitaalisessa muodossa.

9.Mitkä muut keinot ovat sukututkijoiden apuna?

Oikea vastaus:

Sukupuupalvelut ja dna-kartoitukset.

10.MIllainen sää on alkuviikolla?

Oikea vastaus:

Enimmäkseen aurinkoinen ja poutainen suuressa osassa maata.

11.Missä voi tulla sadekuuroja?

Oikea vastaus:

Keski-Lapisssa, Pohjois-Lapissa ja eteläisessä Suomessa.

12.Kuinka lämmintä on etelässä?

Oikea vastaus:

12 - 17 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä