Sunnuntai 13.9.2020 (radio)

Ruotsin koronaluvut ja länsiraja

THL:n johtaja Mika Salminen ministereiden tiedotustilaisuudessa Säätytalon portailla Helsingissä 11. syyskuuta.
THL:n johtaja Mika Salminen ministereiden tiedotustilaisuudessa Helsingissä 11. syyskuuta. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Ruotsin koronaluvut eivät ainakaan pian rajoita rajaliikennettä uudelleen. Länsirajan liikenne aukeaa ensi lauantaina. Se jälkeen Suomeen saa matkustaa Ruotsista ilman rajoituksia.

Ruotsissa on todettu 2 viimeisen viikon aikana uusia koronavirustartuntoja 25,7 tapausta 100 000:ta asukasta kohti.

Hallitus päätti perjantaina, että Suomeen voi tulla maista, joissa koronaa on enintään 25 tautitapausta. Silloin ei tarvita omaehtoista karanteenia.

Vielä perjantaina Ruotsissa oli alle 25 tapausta 100 000:ta asukasta kohti. Suomi tarkastelee tilannetta uudelleen torstaina.

Aikuisten univaje on pienempi kuin luultiin

nukkuva nainen peiton alla
Huono uni lisää pidemmän päälle erilaisten sairauksien riskiä ja voi myös heikentää sairauksien hoidon tuloksia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa aikuisten uni on vähentynyt vain vähän. Tähän asti on luultu, että univaje on lisääntynyt eli aikuiset nukkuvat vähemmän kuin on tarpeen.

Työterveyslaitos ja Helsingin yliopisto seurasivat suomalaisten unen pituutta 36 vuoden aikana.

Tutkittavien uni lyheni, mutta selitys oli se, että ihmiset vanhenivat. Uni lyhenee, kun ihminen ikääntyy.

Tutkimuksessa naisten uni lyheni keskimäärin noin 32 minuuttia ja miesten uni noin 18 minuuttia.

Pitkän tutkimuksen lopulla aikuisten unen pituus oli keskimäärin hieman alle 7 ja puoli tuntia yössä.

Sukututkimus kiinnostaa yhä nuorempia

Suurennuslasi sukututkimuskirjan päällä.
Sukututkimusinnostus tuli Suomeen 1970-luvulla. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Sukututkimus on Suomessa suosittu harrastus.

Sukututkijoiden määrä on noussut 10 vuodessa suuremmaksi kuin koskaan ennen. Näin kertoo Suomen Sukututkimusseura.

Kirkonkirjoja eli väestötietoja on nykyään digitaalisessa muodossa. Siksi sukututkimusta voi tehdä omalla tietokoneella. Enää ei tarvitse mennä maakunta-arkistoon tai kirjastoon tutkimaan papereita tai mikrofilmejä.

Apuna ovat myös erilaiset sukupuupalvelut ja dna-kartoitukset.

Eniten sukututkimusta tekevät 50–70-vuotiaat suomalaiset. Nykyään mukana on paljon myös alle 40-vuotiaita.

Alkuviikko on enimmäkseen poutainen

Aurinko paistaa Töölönlahdella.
Kuva: Mesut Turan / Lehtikuva

Alkuviikon säästä on tulossa enimmäkseen aurinkoinen ja poutainen suuressa osassa maata.

Ilmatieteen laitos kertoo, että Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa sadekuuroja tulee myös alkuviikosta.

Myös eteläisessä Suomessa tiistain tienoilla voi tulla sadekuuroja.

Lämpötilat pysyvät etelässä 12 ja 17 asteen välillä ja pohjoisessa 8 ja 14 lämpöasteen välillä.

Keskiviikon ja torstain aikana Suomeen saapuu matalapaine, joka tuo sateita ja tuulia.

Loppuviikolla matalapaine väistyy, ja silloin on vähän selkeämpää ja parempaa säätä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä