Sunnuntai 14.3.2021 (radio)

Ennätysmäärä koronatartuntoja

Korona drive-in-testi Helsingissä.
Drive-in koronatestauspiste Helsingissä. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomessa on raportoitu ennätysmäärä uusia koronavirustartuntoja.

Tänään on raportoitu 863 tartuntaa. Se on tähän mennessä isoin tartuntamäärä, mitä Suomessa on raportoitu yhden päivän aikana.

Uusista tartunnoista yli puolet on Helsingin seudulla.

Helsingin keskusta hiljeni

Sairaanhoitajaopiskelija Johanna Lind kuvattiin Narinkkatorilla maaliskuussa.
Sairaanhoitajaopiskelija Johanna Lind autiolla Narinkkatorilla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronapandemia on hiljentänyt Helsingin ydinkeskustan.

Ydinkeskustassa eli Rautatieaseman, Kampin ja Esplanadin lähialueilla liikkuu nyt paljon vähemmän ihmisiä kuin vuosi sitten.

Telian matkapuhelinverkosta koottu tilasto kertoo, että maaliskuun ensimmäisellä viikolla alle 300 000 ihmistä vietti aikaansa ydinkeskustassa. Viime vuonna samaan aikaan alueella vietti aikaa noin 800 000 ihmistä.

Kaija Saariaho palkitaan

säveltäjä Kaija Saariaho, Suomen Kansallisooppera, 07.04.2017
Säveltäjä Kaija Saariaho. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Suomalainen säveltäjä Kaija Saariaho saa merkittävän kansainvälisen palkinnon. Venetsian biennaali palkitsee Saariahon elämäntyön Kultainen leijona -palkinnolla.

Palkintoraati sanoo, että Kaija Saariaho on yksi tärkeimmistä elävistä säveltäjistä.

Palkinto luovutetaan syyskuussa, kun Venetsiassa pidetään nykymusiikin festivaali. Festivaalin ohjelmassa on myös Saariahon teos Oltra Mar, joka palkintoraadin mielestä on mestariteos.

Öljyvuoto Kilpilahdessa

Kilpilahden öljyvuoto 13032021
Öljyvuoto Kilpilahdessa huomattiin lauantaina. Kuva: Itä-Uudenmaan pelastuslaitos

Porvoossa Kilpilahden satamassa kerätään öljyä merestä.

Öljyvuoto huomattiin eilen, kun satamassa purettiin öljytankkerin lastia.

Öljyvuodon lähdettä etsitään yhä. Sitä ei vielä tiedetä, kuinka paljon öljyä on päässyt mereen.

Lintujen talviruokinta

Varpunen ja kaksi pikkuvarpusta syövät pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä seinään ripustetuista verkkopusseista.
Linnuille voi tarjota talvella esimerkiksi pähkinöitä ja siemeniä. Kuva: Anniina Wallius / Yle

Lintujen talviruokinta on vähentynyt.

Talvilintuseurannassa on laskettu lintuja ja niiden ruokintapaikoja jo usean vuosikymmenen ajan. Seurannassa on huomattu, että ruokintapaikkoja on nyt ehkä noin 30 prosenttia vähemmän kuin 1980-luvulla.

Suomessa on pitkä perinne ruokkia lintuja talvikuukausina. Tutkijat ihmettelevät, miksi tämä perinne on nyt hiipumassa.

Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus selvittää kyselytutkimuksella syitä talviruokinnan vähentymiseen. Kyselyyn voi vastata Luomuksen verkosivulla.

Maanantain sää

Maanantain sääkartta.

Huomenna lännessä ja pohjoisessa on pääosin poutaa. Idässä sataa monin paikoin lunta tai räntää.

Päivällä Lapissa voi olla muutama aste pakkasta. Muualla lämpötila on nollan ja plus kolmen asteen välilä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä