Sunnuntai 14.5.2017 (radio)

 

Äitejä on juhlittu

Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan suurristi ja rintatähti rasiassa.
Presidentti antoi 33 äidille kunniamerkin. Kuva: Touko Yrttimaa / Yle

Sunnuntaina on vietetty äitienpäivää. Äitienpäivä on joka vuosi toukokuun 2. sunnuntaina.

Myös tänä vuonna joukko äitejä on saanut kunniamerkin presidentiltä. Presidentti Sauli Niinistö antoi kunniamerkin 33 äidille. He saivat kunniamerkin, koska he ovat tehneet tärkeää työtä kasvattajina.

Lahja Lehtola, Inari.
Lahja Lehtola on jo eläkkeellä, mutta hoitaa vielä oman tilan poroja. Kuva: Sirkku Savusalo / Yle

Kunniamerkin saajat ovat eri puolilta Suomea. Yksi heistä on Lahja Lehtola. Lehtola asuu pohjoisessa, Lapissa. Hän on porotilan emäntä.

Lehtolalla on 5 omaa lasta, jotka ovat jo aikuisia. 30 vuoden ajan hän hoiti lapsia myös perhepäivähoitajana. Lisäksi Lehtola on kasvattanut 3 sijaislasta, joille hän antoi turvallisen kodin.

Lehtola ja muut äidit saivat kunniamerkin juhlassa, joka järjestettiin Helsingissä.

Macron aloitti presidenttinä

39-vuotias Emmanuel Macron on astunut virkaansa Ranskan uutena presidenttinä
Emmanuel Macron on Ranskan uusi presidentti. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Ranskan presidentti on vaihtunut. Emmanuel Macron aloitti presidentin työn sunnuntaina. Hän voitti Ranskan presidentinvaalit viikko sitten.

Uuden presidentin aika alkoi seremonialla, joka oli Élysée-palatsissa Pariisissa. Élysée-palatsi on Ranskan presidentin asunto.

Uusi presidentti puhui ranskalaisille. Macron sanoi, että maailma tarvitsee vahvaa Ranskaa.

Euroviisujen voitto Portugaliin

Salvador Sobral tuuletti voittoaan siskonsa kanssa Kiovassa lauantaina.
Salvador Sobral juhli voittoa yhdessä Luisa-siskon kanssa, joka kirjoitti Portugalin laulun. Kuva: Sergei Dolzhenko / EPA

Portugali on voittanut Euroviisujen laulukilpailun. Kilpailu oli myöhään lauantaina Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa.

Salvador Sobral lauloi Portugalin laulun. Laulu oli rauhallinen ja tunteellinen, ja Salvador lauloi sen portugaliksi. Laulun tekijä on Salvadorin sisko Luisa.

Salvador Sobral oli iloinen voitosta. Hän toivoi, että ihmiset kuuntelevat musiikkia, jossa tunteet ovat mukana.

Salvador Sobral puhui myös pakolaisten puolesta. Pakolaisten tilanne on Euroopassa iso ongelma, Sobral sanoi.

Vieras kieli rasittaa ääntä

Grafiikka
Monet puhuvat vierasta kieltä korkeammalla äänellä kuin äidinkieltä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Vieraan kielen puhuminen vaikuttaa ihmisen ääneen.

Tutkija Kati Järvinen sanoo, että ihminen puhuu vierasta kieltä eri tavalla kuin äidinkieltä. Usein esimerkiksi äänen korkeus nousee. Siksi ääni väsyy nopeammin, kun ihminen puhuu vierasta kieltä.

Järvinen sanoo, että esimerkiksi tulkit ja kielten opettajat voivat saada ääniongelmia, koska he puhuvat vierasta kieltä paljon. Siksi äänen käyttämistä on hyvä harjoitella myös vieraalla kielellä.

Järvisen tutkimuksessa oli mukana ihmisiä, joiden äidinkieli on suomi tai englanti.

Yleiskielinen uutinen Järvisen tutkimuksesta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä