Sunnuntai 14.6.2020 (radio)


Marin arvioi valmiuslakia

Pääministeri Sanna Marin STT:n haastattelussa pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa Helsingissä 25. toukokuuta.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että valmiuslaki on ollut korona-aikana tarpeellinen.

Valmiuslaki antaa hallitukselle valtaa tehdä isoja päätöksiä nopeasti. Se on ollut tärkeää, kun hallitus on taistellut koronaa vastaan.

Valmiuslaki otettiin käyttöön maaliskuussa. Marin sanoo, että valmiuslaista voidaan luopua ehkä jo hyvin pian.

Sanna Marin kertoi asiasta radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti.

Suomen uudet koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL seuraa Suomen koronatapauksia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronatartuntojen määrä ei kasva enää nopeasti. Suomi ilmoitti sunnuntaina, että uusia koronatartuntoja on 17.

Sunnuntaina kerrottiin myös 1 uudesta koronakuolemasta. Koronavirus on nyt tappanut Suomessa yhteensä 326 ihmistä.

Uusia koronatapauksia Kiinassa

Ihmisilta mitattiin lämpö Xinfadin tukkumarketin edustalla perjantaina.
Kiinassa pelätään, että korona tulee uudelleen. Kuva: Greg Baker / AFP

Kiina pelkää uutta korona-aaltoa, koska maassa on uusia koronatartuntoja.

Sunnuntaina Kiina ilmoitti, että uusia koronatartuntoja on 57. Se on suurin luku yhden päivän aikana huhtikuun jälkeen.

Uusia koronatartuntoja on Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Koronatartuntoja on tullut torilta, jossa myydään lihaa.

Nyt alueen torit, koulut ja lastentarhat on suljettu. Myös ihmisten liikkumista on rajoitettu osassa Pekingiä.

Keväällä paljon hukkuneita

Pyhäjärven rannassa ihmiset kävelevät heikoilla jäill'
Ulkoilu heikoilla jäillä on vaarallista. Kuva: Jukka Töyli / Yle

Kevään aikana on hukkunut enemmän ihmisiä kuin yleensä.

Yhteensä 40 ihmistä hukkui vuoden alusta toukokuun loppuun mennessä. Se on 2 kertaa niin paljon kuin edellisinä vuosina.

Yksi syy tilanteeseen on korona. Koronarajoitusten takia monet liikuntapaikat olivat kiinni, ja siksi ihmiset ulkoilivat paljon. Esimerkiksi huhtikuussa 19 ihmistä putosi jäihin ja hukkui.

Miehiä on hukkunut paljon enemmän kuin naisia.

Luonnonkukkien päivä

Pihlaja kukkii Taidekoulu Oivan pihalla Seinäjoella.
Pihlajassa on kauniit kukat. Kuva: Hanne Leiwo/Yle

Sunnuntaina on vietetty Luonnonkukkien päivää. Luonnonkukkien päivän tavoite on, että ihmiset oppivat tuntemaan luontoa.

Tänä vuonna päivän teema on pihlaja. Se on puu, jossa on kesäkuussa valkoiset kukat ja syksyllä punaiset marjat.

Luonnonkukkien päivän retket peruttiin tänä vuonna koronan takia. Sen sijaan ihmiset ovat tutustuneet pihakasveihin. Myös pihlaja kasvaa monella suomalaisella pihalla.

Sää on lämmin

Rantaelämää Oittaan uimarannalla Espoossa torstaina 11. kesäkuuta.
Lämmin kesäsää jatkuu. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Lämmin ja aurinkoinen sää jatkuu maanantaina. Lapissa sää kuitenkin kylmenee.

Vettä voi sataa maanantaina Lapissa ja tiistaina Etelä-Suomessa.

Ensi viikonloppuna on juhannus, ja silloin on todennäköisesti aurinkoista ja lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä