Sunnuntai 14.7.2019 (radio)

Pienkone putosi Ruotsissa

Kartta
Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Ruotsissa Uumajan lähellä on tapahtunut paha lento-onnettomuus. Pienkone kuljetti 9:ää ihmistä. Kaikki kuolivat onnettomuudessa.

Kone putosi lennon nousuvaiheessa ja syöksyi maahan.

Koneessa oli laskuvarjohyppääjiä. Myöhään iltapäivällä ei vielä ollut mitään tietoa onnettomuuden syystä.

Viileä sää ajaa suomalaisia lomalle etelään

Kesäkuun kiireisimpänä vuorokautena Helsinki-Vantaalla oli 74 000 lentomatkustajaa.
Kesäkuun kiireisimpänä vuorokautena Helsinki-Vantaalla oli 74 000 lentomatkustajaa. Kuva: Laura Hyyti / Yle

Kesä on ollut ennätysvilkas Helsinki– Vantaan lentoasemalla. Kesäkuussa lentoasemalla liikkui yli 2 miljoonaa matkustajaa.

Viileä sää on lisännyt äkkilähtöjä etelän lomakohteisiin. Matkatoimistot kertovat, että enää löytyy hajapaikkoja heinäkuun lopulla.

Useissa matkatoimistoissa myynti vilkastui vasta juhannuksen jälkeen. Viime kesän helteet saivat suomalaiset toivomaan, että tänäkin vuonna sää on Suomessa hyvä. Nyt on kuitenkin ollut viileää.

Liikuntakyky voi palata selkäydinvammaiselle

David Mzee pystyy nyt kävelemään jopa ilman implantin antamia sähköstimulantteja.
David Mzee pystyy nyt kävelemään jopa ilman implantin antamia sähköstimulantteja. Kuva: Hillary Sanctuary / EPFL

Selkäydinvammainen voi saada liikuntakyvyn takaisin uuden implantin avulla.

Sveitsissä on kehitetty laite, joka on auttanut potilaita kävelemään uudelleen. Laite välittää sähköimpulssia, joka ohjaa jalan lihaksia.

Pyörätuolipotilaat ovat pystyneet kuntoutuksen jälkeen kävelemään. Jo 8 potilasta on saanut implantin, joka on kytketty selkäytimeen.

Tutkimusryhmä kehittää implanttia myös Parkinsonin tautiin. Laite on saatu toimimaan eläinkokeissa.

Manhattanilla oli laaja sähkökatkos

Manhattan, sähkökatko
Manhattan New Yorkissa sähkökatkon aikaan. Kuva: JASON SZENES/EPA

Yhdysvalloissa New Yorkin Manhattanilla on ollut laaja sähkökatko. Sähkökatko alkoi lauantai-iltana ja kesti noin 5 tuntia. Jopa yli 70 000 asiakasta oli ilman sähköä.

Broadway-esitykset ja konsertit piti keskeyttää. Ravintoloissa valoa saatiin kännyköiden lampuista. Metro lakkasi kulkemasta, ja taksiliikenne pysähtyi. Kansalliskaartia pyydettiin ohjaamaan liikennettä.

Katkon syytä selvitetään. Syy oli ehkä muuntajapalo.

Tangokuninkaalliset on taas valittu

Pirita Niemenmaa (oik.) kruunattiin uudeksi tangokuningattareksi ja Johannes Vatjus uudeksi tangokuninkaaksi kuninkaallisessa finaalissa Seinäjoen Tangomarkkinoilla 13. heinäkuuta
Pirita Niemenmaa (oik.) kruunattiin uudeksi tangokuningattareksi ja Johannes Vatjus uudeksi tangokuninkaaksi finaalissa Seinäjoen Tangomarkkinoilla. Kuva: Timo Aalto / Lehtikuva

Tämän vuoden Seinäjoen Tangomarkkinoiden kuninkaalliset on valittu.

Uusi tangokuningatar on 34-vuotias Pirita Niemenmaa Seinäjoelta. Uusi tangokuningas on Johannes Vatjus. 38-vuotias Vatjus on kotoisin Haapavedeltä.

Finaalissa oli 6 esiintyjää. Yhteensä kilpailuun osallistui yli 400 laulajaa.

Tangomarkkinoilla kävi tänä vuonna yli 100 000 tangon ystävää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä