Sunnuntai 14.8.2022 (radio)


Salman Rushdie toipuu

Kirjailija Salman Rushdie puhuu luentotilaisuudessa.
Kirjailija Salman Rushdie. Kuva: EPA/Helmut Fohringer.

Kirjailija Salman Rushdien voinnista on saatu uutta tietoa. Rushdie voi jo paremmin.

Rushdie ei ole enää hengityskoneessa, ja hän pystyy jo puhumaan. Rushdie on kuitenkin vielä sairaalassa USA:ssa.

Rushdie vietiin sairaalaan perjantaina, kun mies löi häntä puukolla kirjallisuustapahtumassa New Yorkissa. Poliisi otti miehen kiinni.

Mies on 24-vuotias. Hän kannattaa shiiamuslimien ääriliikkeitä.

Monet muslimit suuttuivat Rushdielle, kun hän kirjoitti kirjan Saatanalliset säkeet. Kirja ilmestyi yli 30 vuotta sitten.

Monien muslimien mielestä kirja pilkkasi islamia. Iranin uskonnollinen johtaja käski islaminuskoisia tappaamaan Rushdien.

Opiskelija-ateria kallistuu

Kulosaaren yhteiskoulun koululounaalla tarjoiltiin porsas-nautapataa paprikalla ja täysjyvävehnää 19. helmikuuta.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Opiskelija-aterian hinta nousee korkeakouluissa. Opiskelija-aterian hinta nousee lokakuussa 50 senttiä.

Syynä on inflaatio eli hintojen nousu. Myös ruokatavaroiden hinnat ovat nousseet paljon, ja siksi aterioiden valmistaminen on kalliimpaa kuin ennen.

Helsingin yliopiston opiskelijaravintolasta kerrotaan, että 50 sentin korotus opiskelija-aterian hintaan ei riitä. Opiskelijaravintolan mielestä tarvitaan 1 euron korotus.

Yleisurheilun EM-kisat alkavat

Oliver Helander heittämässä keihästä.
Keihäänheittäjä Oliver Helander ei pääse EM-kisoihin loukkaantumisen takia. Kuva: Getty Images

Yleisurheilun EM-kisat eli Euroopan mestaruuskisat alkavat maanantaina. Kisat järjestetään Münchenissä, Saksassa.

Suomalaisia urheilijoita on mukana EM-kisoissa paljon. Kisoihin osallistuu noin 70 urheilijaa Suomesta. Suomalaiset odottavat mitalia esimerkiksi miesten keihäänheitosta.

Sunnuntaina saatiin kuitenkin huonoja uutisia. Keihäänheittäjä Oliver Helander kertoi, että hän ei voi osallistua EM-kisoihin loukkaantumisen takia. Helander on yksi Suomen parhaista keihäänheittäjistä.

Yleisurheilun EM-kisat jatkuvat koko viikon. Viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai 21. elokuuta.

Selkouutiset palaa televisioon

Televisioruutuja.
Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Selkouutiset palaa taas televisioon. Television selkouutisten kesätauko on loppunut, ja TV1 lähettää selkouutiset joka arkipäivä.

Selkouutisia voi katsoa myös Yle Areenasta ja nettiosoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Sää lämpenee

Kolmen päivän lämpötilaennuste kartat.
Kuva: Joonas Koskela / Yle Sää

Sää on alkuviikolla lämmin. Monin paikoin on jopa hellettä eli lämpötila nousee yli 25 asteen.

Tiistai on viikon lämpimin päivä. Etelässä lämpötila voi nousta lähelle 30 astetta.

Lämmin ja jopa helteinen sää jatkuu ehkä perjantaihin asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä