Sunnuntai 15.11.2020 (radio)


Suomen koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinninlaitos seuraa Suomen koronatartuntojen määrää. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on todettu 213 uutta koronatartuntaa.

Eniten uusia koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Suomessa on todettu yhteensä yli 19 000 koronatartuntaa.

Jyväskylän onnettomuus

Poliisiauto poliisilaitoksen sisäpihalla.
Poliisi tutkii Jyväskylän moottoripyöräonnettomuutta. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Jyväskylässä on tapahtunut paha moottoripyöräonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 2 poikaa. Pojat olivat alaikäisiä eli alle 18-vuotiaita.

Pojat törmäsivät moottoripyörällä autoon. Autossa oli mies, joka ei loukkaantunut.

Poliisi kertoo, että poikien moottoripyörässä ei ollut valoja. Poliisi tutkii onnettomuutta.

Välimeren hukkumiset

Kuvassa on vene täynnä siirtolaisia Välimerellä.
Ihmiset yrittävät usein ylittää Välimeren huonoilla veneillä. Kuva: Hannah Wallace Bowman / EPA

Välimerellä on hukkunut paljon ihmisiä, jotka ovat yrittäneet päästä Afrikasta Eurooppaan. Tällä viikolla on hukkunut monta kymmentä ihmistä.

Lääkärit ilman rajoja -järjestö kertoo, että tänä vuonna Välimerellä on kuollut jo noin 700 ihmistä pakomatkan aikana.

Monet afrikkalaiset pakenevat sotaa ja köyhyyttä. Monet hukkuvat Välimerellä, koska pakoveneet ovat huonoja.

Lääkärit ilman rajoja -järjestö sanoo, että kuolemat ovat Euroopan unionin eli EU:n syy. EU on kieltänyt pelastuslaivojen toiminnan Välimerellä.

Lämmin marraskuu

Tyhjä syksyinen katu, puutaloja ja auto kadunvarressa kauempana.
Marraskuussa ei ole ollut pakkasia. Kuva: Yle/Juho Teir

Marraskuun alku on ollut lämmin.

Ilmatieteen laitos kertoo, että marraskuu on ollut tähän mennessä noin 5 astetta lämpimämpi kuin tavallisesti.

Yleensä Suomessa on tähän aikaan jo pakkasta.

Marraskuu myös jatkuu lämpimänä. Lisäksi ennustetaan, että myös joulukuusta ja tammikuusta tulee lämpimämpiä kuin tavallisesti.

Opeta älylaitteita!

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.
On tärkeää, että älylaitteet oppivat ymmärtämään meitä kaikkia. Kuva: Andrea Piacquadio / Pexels

Lopuksi katsomme tulevaisuuteen.

Tulevaisuudessa laitteita on helppo käyttää. Meidän tarvitsee vain puhua laitteille. Ja ne tekevät, mitä pyydämme. Siis jos ne ymmärtävät meitä.

Nyt Lahjoita puhetta -kampanja haluaa opettaa laitteita ymmärtämään suomea. Siksi kampanja kerää ihmisten puhetta.

Kaikki voivat tallentaa omaa puhetta kampanjan nettisivulla tai mobiilisovelluksella. Se on helppoa ja nopeaa.

Puhetta saavat kuunnella vain tutkijat ja laitteiden kehittäjät, ei kukaan muu.

Laitteiden pitää myös oppia, että ihmiset puhuvat suomea monella eri tavalla.

Siksi Lahjoita puhetta -kampanja toivoo monenlaista suomenkielistä puhetta. Suomen ei tarvitse olla puhujan äidinkieli.

Osallistumisohjeet löytyvät nettisivulta lahjoitapuhetta.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä