Sunnuntai 15.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä poliisi teki sunnuntaina Juupajoella?

Oikea vastaus:

Poliisi piiritti taloa, jossa oli mies aseen kanssa.

2.Kävikö tapauksessa huonosti?

Oikea vastaus:

Ei käynyt, kukaan ei kuollut tai loukkaantunut.

3.Missä tapahtui lento-onnettomuus?

Oikea vastaus:

Nepalissa lähellä Pokharan kaupunkia.

4.Mitä onnettomuudessa tapahui?

Oikea vastaus:

Noin 70 ihmistä kuoli, kun lentokone putosi maahan.

5.Kuinka suuri osa Suomen lapsista asuu aviopariperheessä?

Oikea vastaus:

Noin 60 prosenttia.

6.Minkälainen on avopariperhe?

Oikea vastaus:

Avopariperheen vanhemmat eivät ole naimisissa.

7.Missä päin maailmaa on myrskyjä?

Oikea vastaus:

Kaliforniassa ja Filippiineillä.

8.Onko myrskyissä kuollut ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä on. Kaliforniassa on kuollut noin 20 ihmistä ja Filippiineillä noin 30 ihmistä.

9.Miksi suuressa osassa Suomea sataa vettä tai räntää, mutta ei lunta?

Oikea vastaus:

Lämpötila on vähän plussan puolella.

10.Miten sää muuttuu tiistaina?

Oikea vastaus:

Sää poutaantuu eli sateet loppuvat.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä