Sunnuntai 15.12.2019 (radio)

Madridin ilmastokokous

Ilmastokokous Madrid 12. joulukuuta 2019
YK:n ilmastokokous pidettiin tällä kertaa Madridissa. Kuva: Carlos Hidalgo / EPA

YK:n ilmastokokous Madridissa on päättynyt ilman suuria tuloksia.

Kokouksessa sovittiin, että uusista päästöleikkauksista keskustellaan lisää seuraavassa kokouksessa ensi vuonna. Suunnitelmat päästökaupasta eivät myöskään edenneet.

Ympäristöjärjestöt sanovat, että Madridin kokous oli katastrofi.

Al-Holin suomalaiset

Suomalaisnaisia al-Holin leirillä Syyriassa.
Suomalaisnaisia al-Holin leirillä Syyriassa. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Syyrian al-Holin leirin suomalaisnaisista ainakin 5 haluaa tulla takaisin Suomeen.

Al-Holin leirillä on yhteensä 11 suomalaista naista ja heillä on noin 30 lasta. Naiset ja lapset ovat Isis-terroristien perheenjäseniä.

Yle on saanut tietoja 6 naisesta. Heistä 5 haluaa tulla lastensa kanssa takaisin Suomeen. 1 haluaa kuitenkin jäädä Syyriaan, koska hän toivoo, että Isis pääsee takaisin valtaan.

Suomessa kiistellään siitä, pitääkö leirin naiset ja lapset auttaa takaisin Suomeen. Monien mielestä naiset voivat olla uhka Suomen turvallisuudelle.

Uudet junavuorot

juna asemalla
Juna Joensuun asemalla. Kuva: AOP

Monien kaukojunien aikataulut ovat tänään muuttuneet.

VR aloitti tänään uuden aikataulukauden. Samalla VR toi liikenteeseen uusia junavuoroja ja jotkut junayhteydet nopeutuivat.

Uudistuksia on tehty, koska pääradan suositut kaukojunavuorot olivat usein loppuunmyytyjä.

Eniten muutoksia on Oulun ja Helsingin välillä. Esimerkiksi matka-aika Oulun ja Helsingin välillä lyhenee, kun enää ei tarvitse vaihtaa junaa. Uutena on myös lähijunayhteyksiä Tampereen seudulla ja Kymenlaaksossa. Sen sijaan poikittaisliikenne eli junayhteydet Kuopiosta länteen vähenevät.

Ylen kahvikutsut

Kutsu Yle kahville, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja Jouko Jokinen Helsingin Kuurojen Yhdistys ry:n vieraana
Yleläiset kävivät kahvilla Helsingin Kuurojen Yhdistyksessä. Kuva: Jussi Nahkuri / Yle

Suomalaiset voivat kutsua Ylen kahville myös ensi vuonna.

Suomalaisten ja Ylen yhteiset kahvihetket aloitettiin tänä vuonna ja ne ovat olleet tosi suosittuja.

Kahvihetkiä on pidetty eri puolilla maata tämän vuoden aikana noin 150 kertaa. Kahvihetkiin on osallistunut noin 1500 suomalaista ja yli 200 Ylen työntekijää. Kahvikutsuja on tullut esimerkiksi perheiltä, työ- ja harrastusporukoilta ja erilaisilta yhdistyksiltä.

Kahvihetkien aikana ihmiset voivat antaa Ylelle risuja ja ruusuja eli kertoa, mikä Ylessä ja sen ohjelmissa on huonoa tai hyvää. Samalla voi tehdä kysymyksiä ja ehdotuksia, miten Yle voi parantaa palvelua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä