Sunnuntai 15.3.2020 (radio)

Suomessa 240 koronatapausta

Keskussairaalan yhteispäivystys Kokkolassa.
Keskussairaalan päivystys Kokkolassa. Kuva: Sari Vähäsarja / Yle

Suomessa on tullut tietoon 30 uutta koronavirustartuntaa. Yhteensä Suomessa on nyt 240 koronavirustartuntaa.

Kaikkia koronavirustartuntoja ei ehkä tiedetä, koska kaikkia ihmisiä, joilla on flunssaoireita, ei enää testata.

Lääkärit sanovat, että jos ei ole pahoja oireita, pitää sairastaa kotona. Jos on pahoja oireita, pitää soittaa terveyskeskukseen.

Lisää koronatoimia monissa maissa

Työntekijät siivoavat Madridin metroa.
Työntekijät siivoavat metroa Madridissa Espanjassa. Kuva: COMUNIDAD DE MADRID handout / Lehtikuva

Espanja on julistanut hätätilan koronaviruksen takia. Liikkumista ja kauppojen aukioloa rajoitetaan Espanjassa.

Myös Itävallassa rajoitetaan liikkumista. Yli 5 ihmisen kokoontumiset kielletään Itävallassa.

Viro sulkee rajat kahdeksi viikoksi. Ulkomaalaisia matkustajia ei päästetä Viroon tiistaista alkaen.

Lääkkeitä ostetaan nyt paljon

apteekki valomainos apteekissa
Apteekeista on ostettu nyt paljon lääkkeitä. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Lääkkeiden myynti on lisääntynyt paljon. Suomalaiset lääkefirmat kertovat, että apteekit ovat tilanneet nyt paljon kuume- ja kipulääkkeitä.

Apteekit ovat tilanneet paljon lääkkeitä, koska ihmiset ovat ostaneet niitä paljon.

Lääkefirmat sanovat, että Suomessa riittää lääkkeitä. Lääkkeistä ei ole pula, vaikka niitä on nyt myyty paljon.

Metsään tuli ruuhka

Nuuksion kansallispuisto. Kuva: Pekka Kauranen / YLE

Monet ihmiset ovat lähteneet viikonloppuna luontoon.

Helsingin seudulla luontokohteissa on ollut ruuhkaa. Luontokohteita hoitaa Metsähallitus. Metsähallitus sanoo, että Haukkalammella Nuuksiossa ja Meikossa Kirkkonummella on käynyt tosi paljon ihmisiä viikonloppuna.

Ihmiset ovat lähteneet luontoon, koska monet tapahtumat ja harrastukset on peruttu koronaviruksen takia.

Metsähallitus sanoo, että ihmisten on hyvä mennä esimerkiksi lähimetsään, missä ei ole niin paljon ihmisiä.

Korona-pelistä tuli uudelleen suosittu

Lähikuva Korona lautapelistä
Koronapeli tehdään puusta. Nappuloita lyödään kepillä koloihin nurkissa. Kuva: Minna Matintupa / Yle

Lopuksi erilainen korona-uutinen. Korona-pelin suosio on lisääntynyt, koska koronasta puhutaan nyt paljon.

Korona-peliä valmistaa Suomessa pieni lelutehdas Jyväskylässä. Tehtaalta kerrotaan, että korona-pelejä ostetaan nyt enemmän kuin yleensä. Myös vanhoihin korona-peleihin ostetaan varaosia.

Korona-peliä pelataan puisella laudalla. Värikkäitä muovinappuloita lyödään puukepillä koloihin, joita on pelilaudan kulmissa.

Korona-peliä on valmistettu Suomessa yli 75 vuotta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä