Sunnuntai 15.4.2018 (radio)



Isku Syyriaan

Yk:n turvallisuusneuvosto.
YK:n turvallisuusneuvosto kokoontui lauantaina Syyriaan tehtyjen ilmaiskujen jälkeen. Kuva: Drew Angerer / AFP

YK:n turvallisuusneuvosto on pitänyt hätäkokouksen ja torjunut Venäjän vaatimukset. Turvallisuusneuvosto kokoontui lauantaina Syyriaan tehtyjen ilmaiskujen jälkeen.

Venäjä vaati, että Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan isku Syyriaan pitää tuomita. Venäjä ei saanut tarpeeksi tukijoita vaatimukselle.

Radiomainokset

Vanha Radio
Vanha radio. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Kaupalliset radiot voivat kohta lähettää mainoksia vapaasti. Tähän asti mainoksia on saanut olla korkeintaan 20 prosenttia lähetysajasta. Nyt rajoitus poistuu kokonaan. Mainokset pitää kuitenkin erottaa selkeästi ohjelmista.

Tavoitteena on esimerkiksi se, että radiot ansaitsevat enemmän rahaa.

Keväthymy

kevätaurinko paistaa
Kevätaurinko paistaa. Kuva: Tommi Parkkinen /Yle

Suomalaiset alkavat keväällä hymyillä. Kevätauringolla on myönteisiä vaikutuksia.

85 prosenttia suomalaisista kokee kevään tulon vaikuttavan heihin. Tutkijan mukaan suurin osa suomalaisista kokee vaikutuksen myönteisenä.

Ihmiset kiinnostuvat muista ihmisistä, yhdessäolosta ja siitä, mitä muut ihmiset sanovat ja tuntevat. Myös fyysinen vireys lisääntyy ja ruokahalu vähenee.

Tutkija sanoo, että kesällä ihminen nukkuu hyvin, jos välttää myöhäisen illan valoisuutta. Unen laatu on hyvä ja uni virkistää. Ihmiselle jää siis voimavaroja enemmän päivälle, kun on valveilla.

Ilmastoahdistus

sademetsä sumussa
Ilmastoahdistus aiheuttaa vihaa, surua ja syyllisyyttä. Kuva: AOP

Ilmastoahdistus on yleistä varsinkin monelle nuorelle ja nuorelle aikuiselle. Ilmastoahdistus aiheuttaa vihaa, surua ja syyllisyyttä. Ahdistus syntyy ilmastonmuutoksen aiheuttamista tunteista.

Ilmastonmuutos tarkoittaa, että ihminen aiheuttaa toiminnallaan ilmaston lämpenemistä ja siitä seuraa tosi isoja ongelmia. Aalto-yliopisto tarjoaa opiskelijoille keskusteluryhmää. Siellä käsitellään tunteita ja ahdistusta.

Kasvien suhteet

Persiljaa ja tomaattia.
Persilja ja tomaatti ovat unelmakumppanit. Kuva: Yle

Kasvimaailmassa suhteet voivat olla helppoja tai vaikeita – ihan niin kuin ihmisilläkin. Kasvit ja kasvattajat hyötyvät yhteensopivista lajeista.

Asiantuntija sanoo, että esimerkiksi basilika ja kurkku ovat täydellinen pari, koska basilika pitää huolta siitä, että kurkku ei sairastu. Usein toinen kasvi myös parantaa toisen kasvin makua tai kasvua tai karkottaa tuhohyönteisiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä