Sunnuntai 15.5.2022 (radio)

Suomi ja Nato

Naton ja Suomen liput.
Puolustusliitto Naton ja Suomen liput. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen valtiojohto on tehnyt virallisen päätöksen hakea puolustusliitto Naton jäseneksi. Päätös tehtiin tasavallan presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan kokouksessa.

Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin kertoivat asiasta tiedotustilaisuudessa. Presidentti sanoi, että kun Suomen turvallisuus kasvaa, se ei ole keneltäkään pois.

Presidentti sanoi, että tavalliset suomalaiset ovat olleet Naton kannatuksessa kaikkein aktiivisimpia.

Selonteko eteni vielä sunnuntaina hallituksen käsittelyyn. Eduskunta keskustelee Nato-hakemuksesta maanantaina. Sen jälkeen Suomi jättää hakemuksen.

Eettinen kuormitus

Anonyymi kuva vanhuksesta ja kotihoitajasta. Siluetti ikkunaa vasten.
Kotihoidossa tulee eteen myös yllätyksiä: esimerkiksi asiakkaan kaatuminen, tukkeutunut viemäri tai lämmitysöljyn tilaaminen. Ne vievät aikaa varsinaiselta hoidolta. Kuva: Hilma Toivonen / Yle

Eettinen kuormitus rasittaa vanhuspalveluiden työntekijöitä.

Eettinen kuormitus tarkoittaa sitä, että hoitaja joutuu tekemään työtä normien tai omien arvojen vastaisesti. Eettinen kuormitus heikentää työkykyä.

Vanhuspalveluissa eettinen kuormitus on lähes kaksinkertainen verrattuna muuhun sosiaali- ja terveysalaan.

Neljäsosassa kotihoidosta on joka viikko liian vähän hoitajia.

Euroviisut

Kalush Orchestra esiintymässä värivaloissa.
Ukrainan Kalush Orchestra voitti Euroviisut Kuva: Corinne Cumming / EBU

Ukraina on voittanut Euroviisut Italian Torinossa. Ukrainaa edusti Kalush Orchestra kappaleella Stefania.

Ennakkosuosikki sai yhteensä noin 630 pistettä, suurimman osa yleisöltä.

Kalush Orchestra sai erityisluvan poistua Ukrainasta Euroviisuihin. Lupa päättyy maanantaina. Sodan vuoksi miehet eivät saa lähteä Ukrainasta.

Suomen edustaja The Rasmus jäi sijalle 21. Suomi sai yhteensä 38 pistettä, joista yleisöltä tuli 26.

Punkit eli puutiaiset

Punkki kämmenellä
Punkki eli puutiainen pitää saada pian ihosta pois, ennen kuin se ehtii sylkeä bakteerin ihmiseen tai eläimeen. Kuva: Yle

Punkit eli puutiaiset ovat taas ihmisten ja eläinten harmina.

Punkkihavaintoja on tehty paljon Suomessa 30 päivän aikana. Punkkilive-sivusto kertoo, että havaintoja on kertynyt yli 6000. Aiemmalla ajanjaksolla havaintoja oli noin 200.

Punkit levittävät vaarallisia tauteja. Bakteeriperäistä borrelioosia hoidetaan antibiooteilla. Vain virusperäiseen puutiaisaivotulehdukseen eli TBE:hen on rokote.

Kaatuneitten muistopäivä

Sankarihautoja Helsingin Hietaniemen hautausmaan kaatuneitten muistopäivänä
Sankarihautoja Helsingin Hietaniemen hautausmaalla.

Sunnuntaina on vietetty kaatuneitten muistopäivää. Päivä on niiden kunniaksi, jotka ovat menehtyneet Suomen sodissa tai rauhanturvaustehtävissä.

Päivän perinteisiin kuuluu sankarihaudoilla käynti. Kaatuneiden muistopäivä on myös vakiintunut liputuspäivä.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Epävakainen sää jatkuu myös maanantaina.

Sadekuuroja tulee laajalti. Lämpötila jää suuressa osassa maata alle 10 asteen.

Kolea säätyyppi näyttäisi jatkuvan ainakin keskiviikkoon saakka.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä