Sunnuntai 15.5.2022 (radio)
Suomi ja Nato
Suomen valtiojohto on tehnyt virallisen päätöksen hakea puolustusliitto Naton jäseneksi. Päätös tehtiin tasavallan presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan kokouksessa.
Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin kertoivat asiasta tiedotustilaisuudessa. Presidentti sanoi, että kun Suomen turvallisuus kasvaa, se ei ole keneltäkään pois.
Presidentti sanoi, että tavalliset suomalaiset ovat olleet Naton kannatuksessa kaikkein aktiivisimpia.
Selonteko eteni vielä sunnuntaina hallituksen käsittelyyn. Eduskunta keskustelee Nato-hakemuksesta maanantaina. Sen jälkeen Suomi jättää hakemuksen.
Eettinen kuormitus
Eettinen kuormitus rasittaa vanhuspalveluiden työntekijöitä.
Eettinen kuormitus tarkoittaa sitä, että hoitaja joutuu tekemään työtä normien tai omien arvojen vastaisesti. Eettinen kuormitus heikentää työkykyä.
Vanhuspalveluissa eettinen kuormitus on lähes kaksinkertainen verrattuna muuhun sosiaali- ja terveysalaan.
Neljäsosassa kotihoidosta on joka viikko liian vähän hoitajia.
Euroviisut
Ukraina on voittanut Euroviisut Italian Torinossa. Ukrainaa edusti Kalush Orchestra kappaleella Stefania.
Ennakkosuosikki sai yhteensä noin 630 pistettä, suurimman osa yleisöltä.
Kalush Orchestra sai erityisluvan poistua Ukrainasta Euroviisuihin. Lupa päättyy maanantaina. Sodan vuoksi miehet eivät saa lähteä Ukrainasta.
Suomen edustaja The Rasmus jäi sijalle 21. Suomi sai yhteensä 38 pistettä, joista yleisöltä tuli 26.
Punkit eli puutiaiset
Punkit eli puutiaiset ovat taas ihmisten ja eläinten harmina.
Punkkihavaintoja on tehty paljon Suomessa 30 päivän aikana. Punkkilive-sivusto kertoo, että havaintoja on kertynyt yli 6000. Aiemmalla ajanjaksolla havaintoja oli noin 200.
Punkit levittävät vaarallisia tauteja. Bakteeriperäistä borrelioosia hoidetaan antibiooteilla. Vain virusperäiseen puutiaisaivotulehdukseen eli TBE:hen on rokote.
Kaatuneitten muistopäivä

Sunnuntaina on vietetty kaatuneitten muistopäivää. Päivä on niiden kunniaksi, jotka ovat menehtyneet Suomen sodissa tai rauhanturvaustehtävissä.
Päivän perinteisiin kuuluu sankarihaudoilla käynti. Kaatuneiden muistopäivä on myös vakiintunut liputuspäivä.
Sää
Epävakainen sää jatkuu myös maanantaina.
Sadekuuroja tulee laajalti. Lämpötila jää suuressa osassa maata alle 10 asteen.
Kolea säätyyppi näyttäisi jatkuvan ainakin keskiviikkoon saakka.