Sunnuntai 15.9.2019 (radio)

Ympäristörikokset eivät ratkea helposti

Mustapuro Helsingin Itä-Helsingissä.
Itä-Helsingin Mustapurossa lillui outoa kemikaalia reilu vuosi sitten. J Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle

Suurin osa ympäristörikoksista ei koskaan mene oikeuteen asti.

Poliisin esitutkintaan tulee joka vuosi noin 450 ympäristörikosepäilyä. Niistä 75 prosenttia ei etene oikeuteen.

Itä-Suomen yliopiston tutkija Leila Suvantola sanoo, että moni ympäristörikosepäily ei mene oikeuteen, koska poliisi ei saa selville, kuka rikoksen on tehnyt. Moni rikos ehtii myös vanhentua, joten sen tutkinta lopetetaan.

Helsingin poliisin tietoon tulee vuosittain noin 50 ympäristörikosepäilyä. Tyypillinen tapaus on, että puroon tai ojaan on kaadettu jätettä tai jätettä on päästetty suoraan viemäriin.

Liikennemerkit uudistuvat

kuvassa liikennemerkki.
Uusi suojatien merkki. Kuva: Yle

Monien liikennemerkkien ulkonäkö muuttuu.

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan ensi kesäkuussa. Sen takia käyttöön tulee muutama uusi liikennemerkki, ja samalla monia vanhoja liikennemerkkejä uudistetaan vähän.

Esimerkiksi suojatien merkki uudistuu. Vanhassa merkissä suojatiellä kävelee hahmo, joka näyttää mieheltä. Uudessa merkissä suojatiellä on hahmo, jonka sukupuolta tai ikää ei voi tietää.

Uusia liikennemerkkejä ovat esimerkiksi liikennemerkki, joka varoittaa kauriseläimistä, ja merkki, joka kieltää nastarenkaiden käytön tietyllä tieosuudella.

Kaikki liikennemerkit ovat kuitenkin myös uudistuksen jälkeen sellaisia, että yhdellä vilkaisulla ymmärtää, mitä merkki tarkoittaa.

Pohjavedet ovat alhaalla

Vesi pakenee Hirvijärven rannoilta. Järven pinta ei sen mittaushistorian aikana ole koskaan ollut näin alhaalla.
Myös monien järvien pinnat ovat tavallista alempana. Kuva: Antti Kettumäki/Yle

Monista kaivoista on nyt loppunut vesi. Kaivot ovat kuivuneet, koska pohjavesi on laskenut tosi alas.

Kuivinta on Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa ja Kainuun eteläosissa.

Heinäkuussa ja elokuussa satoi tosi vähän. Yhtä vähäsateinen kesä on vain kerran 30 vuodessa.

Myös monien järvien pinnat ovat alempana kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Suomen ympäristökeskuksen hydrologi Bertel Vehviläinen sanoo, että nyt tarvitaan paljon sadetta. Sadetta tarvitaan, että pohjavesivarastot täyttyvät ennen kuin talvi tulee. Jos sadetta ei saada tarpeeksi tai talvi alkaa aikaisin, kaivot ovat kuivia kevääseen asti, Bertel Vehviläinen sanoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä