Sunnuntai 16.08.2020 (radio)
TV:n selkouutiset palaa kesätauolta. |
3 nuorta kuoli ulosajossa

Nokialla, Tampreen lähellä, on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. 3 nuorta kuoli ja 1 loukkaantui, kun henkilöauto ajoi pois tieltä ja törmäsi puuhun.
Onnettomuus tapahtui lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Poliisi kertoo, että onnettomuuteen ei liity muita ajoneuvoja.
Liikenteessä synkkä vuosi
Liikenteessä on kuollut tänä vuonna paljon ihmisiä.
Esimerkiksi perjantaina ajettiin kuolonkolarit Espoossa sekä Kirkkonummen ja Siuntion rajalla. Torstaina kuolonkolarit ajettiin ainakin Parkanossa, Torniossa ja Ikaalisissa.
Tavoite on ollut, että tänä vuonna liikenteessä kuolee korkeintaan 136 ihmistä. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo, että tämä määrä kuitenkin ylittyy ehkä jo tämän kuun aikana.
Koronaneuvontaa laivamatkustajille
Helsingin kaupunki avaa huomenna terveysneuvontapisteen laivamatkustajille. Neuvontapiste avataan Länsisataman terminaaliin.
Neuvontapisteessä annetaan tietoa koronaviruksesta ja ohjataan testiin sellaiset matkustajat, joilla ehkä on koronaoireita.
Myöhemmin neuvontapisteet avataan myös Olympiaterminaaliin, Katajanokan terminaaliin sekä Vuosaaren Hansaterminaaliin.
Suomessa on todettu 11 uutta koronatartuntaa viime vuorokauden aikana, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Se on pienin päivittäinen määrä tällä viikolla.
Selkokieli helpottaa lukemista

Tosi moni ihminen tarvitsee selkokieltä lukemiseen. Kehitysvammaliitto kertoo, että jopa 750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä lukemista helpottamaan.
Selkokielen sisältö, sanasto ja rakenne ovat helpompia kuin yleiskielessä ja sen takia sitä on helpompaa lukea ja ymmärtää.
Suomessa ilmestyy vuosittain noin 10-15 uutta selkokielistä kirjaa. Selkokirjoja tehdään kaikenikäisille, myös lapsille ja nuorille. Selkokirjallisuuden tunnistaa nuolitunnuksesta.
Maanantain sää
Huomenna on pääosin poutaa. Pohjois-Lapissa voi ajoittain sataa vähän vettä ja Käsivarressa voi yöllä sataa vähän lunta tai räntää.
Lämpötila on 16-23 astetta, pohjoisessa on vähän viileämpää.