Sunnuntai 16.1.2022
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Millä tavalla koronavirus näkyy nyt työpaikoilla?
Oikea vastaus:
Työntekijöitä on sairaana tai karanteenissa enemmän kuin tavallisesti.
2.Onko työt kuitenkin saatu tehtyä?
Oikea vastaus:
Kyllä. Mutta esimerkiksi postin jakelu on viivästynyt ja rakennustyömaita uhkaa sulkeminen.
3.Joko taudin suurin huippu on saavutettu?
Oikea vastaus:
Ei vielä. Se tulee vasta muutaman viikon päästä.
4.Minkä takia talviurheilukilpailujen järjestäminen vaikeutuu?
Oikea vastaus:
Ilmastonmuutoksen takia
5.Mitä Ylen selvitys kertoo kaupungeista, joissa aiemmin on järjestetty talviolympialaiset?
Oikea vastaus:
Moni niistä ei pysty isännöimään talvikisoja tulevaisuudessa, koska ne ovat liian lämpimiä.
6.Millaisia ongelmia ilmaston lämpeneminen aiheuttaa talviurheiluun?
Oikea vastaus:
Lämpötilojen nousu aiheuttaa lumipulaa, jolloin etenkin hiihtolajeja on vaikea järjestää.
7.Mitä tennispelaaja Novak Djokovicille on tapahtunut?
Oikea vastaus:
Hänet karkotetaan Australiasta.
8.Miksi hän halusi mennä Australiaan?
Oikea vastaus:
Hän halusi osallistua Australian avoimeen tennisturnaukseen.
9.Miksi hän ei saanut viisumia?
Oikea vastaus:
Koska hänellä ei ollut koronarokotuksia.
10.Kuinka monta valitusta kuluttajaneuvonta sai kuntosaleista toissa vuonna?
Oikea vastaus:
Noin 450.