Sunnuntai 16.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millä tavalla koronavirus näkyy nyt työpaikoilla?

Oikea vastaus:

Työntekijöitä on sairaana tai karanteenissa enemmän kuin tavallisesti.

2.Onko työt kuitenkin saatu tehtyä?

Oikea vastaus:

Kyllä. Mutta esimerkiksi postin jakelu on viivästynyt ja rakennustyömaita uhkaa sulkeminen.

3.Joko taudin suurin huippu on saavutettu?

Oikea vastaus:

Ei vielä. Se tulee vasta muutaman viikon päästä.

4.Minkä takia talviurheilukilpailujen järjestäminen vaikeutuu?

Oikea vastaus:

Ilmastonmuutoksen takia

5.Mitä Ylen selvitys kertoo kaupungeista, joissa aiemmin on järjestetty talviolympialaiset?

Oikea vastaus:

Moni niistä ei pysty isännöimään talvikisoja tulevaisuudessa, koska ne ovat liian lämpimiä.

6.Millaisia ongelmia ilmaston lämpeneminen aiheuttaa talviurheiluun?

Oikea vastaus:

Lämpötilojen nousu aiheuttaa lumipulaa, jolloin etenkin hiihtolajeja on vaikea järjestää.

7.Mitä tennispelaaja Novak Djokovicille on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Hänet karkotetaan Australiasta.

8.Miksi hän halusi mennä Australiaan?

Oikea vastaus:

Hän halusi osallistua Australian avoimeen tennisturnaukseen.

9.Miksi hän ei saanut viisumia?

Oikea vastaus:

Koska hänellä ei ollut koronarokotuksia.

10.Kuinka monta valitusta kuluttajaneuvonta sai kuntosaleista toissa vuonna?

Oikea vastaus:

Noin 450.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä