Sunnuntai 16.5.2021 (radio)

Lähi-itä

Miehet kaivavat raunioissa.
Israelin ilmaiskussa tuhoutuneen rakennuksen raunioita tutkittiin sunnuntaina Gazassa mahdollisten uhrien löytämiseksi. Kuva: Mohammed Saber / EPA

Israel on tehnyt lisää iskuja Gazaan. Ilmaiskuissa on kuollut sunnuntaina ainakin 30 ihmistä. Palestiinalaisten äärijärjestö Hamas on ampunut raketteja Israelin puolelle.

Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoo, että Israel jatkaa iskuja.

Israelin ja palestiinalaisten väliset taistelut ovat kestäneet viikon. Taisteluissa on kuollut yhteensä ainakin 180 palestiinalaista ja 10 israelilaista.

YK:n pääsihteeri Antonio Guterres sanoo, että väkivalta pitää lopettaa.

Pääministeri Sanna Marin

Pääministeri Sanna Marin kuuntelemassa opposition puheevuoroja EU:n elpymispaketti-keskustelussa.
Pääministeri Sanna Marin kuuntelemassa opposition puheevuoroja EU:n elpymispaketti-keskustelussa. Kuva: Jani Saikko / Yle

Yli puolet ihmisistä ajattelee, että pääministeri Sanna Marin on toiminut koronakriisissä hyvin. Tyytyväisiä on 57 prosenttia. Näin kertoo Helsingin sanomien kysely.

Ihmiset eivät kuitenkaan ole niin tyytyväisiä pääministeriin kuin aikaisemmin. Viime vuoden maaliskuussa 84 prosenttia ihmisistä oli sitä mieltä, että Sanna Marin hoiti koronakriisiä hyvin.

Euroopan koronarajoitukset

Ravintola Juttutupa. 15.4.2021.
Matkustaminen ja ravintolat ovat vähitellen aukeamassa Euroopassa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Moni Euroopan maa lieventää vähän rajoituksia, joita on koronan takia.

Esimerkiksi Italiaan voi nyt mennä kaikista EU-maista ilman karanteenia. Koronatestin pitää olla negatiivinen. Turistit voivat mennä myös Portugaliin melkein kaikista EU-maista.

Ranskassa museot, teatterit, elokuvateatterit ja konserttisalit saavat taas olla auki. Paikat ovat olleet kiinni 6 viikkoa. Samalla Ranska avaa ravintoloiden terassit.

Myös Espanjassa on lievempiä rajoituksia kuin aikaisemmin. Ihmiset saavat esimerkiksi taas viettää aikaa yhdessä. Barcelonassa poliisi hajotti kuitenkin suuren ihmisjoukon, joka juhli rajoitusten loppumista.

Kivikkosatakieli

Suomen ensimmäinen kivikkosatakieli.
Kivikkosatakieli on Euroopassa erittäin harvinainen näky. Kuva: Riitta Mattsson

Suomessa on nähty harvinainen lintu. Varsinais-Suomessa Kemiönsaaressa nähtiin kivikkosatakieli. Kivikkosatakieltä ei ole aikaisemmin nähty Suomessa.

Kivikkosatakieli pesii alueella, joka alkaa Turkista ja loppuu Himalajan länsipuolelle. Talveksi lintu muuttaa Itä-Afrikkaan. Kivikkosatakieliä nähdään Euroopassa vain harvoin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä