Sunnuntai 16.6.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä tietää, että Kiinan sianlihamarkkina on tosi iso?

Oikea vastaus:

Kiina on maailman isoin sianlihan kuluttaja ja tuottaja. Kiina tuottaa melkein puolet maailman sianlihasta.

2.Mikä ongelma Kiinan sianlihamarkkinoille on kuitenkin nyt tullut?

Oikea vastaus:

Afrikkalainen sikarutto leviää Kiinassa. Noin 200 miljoonaa sikaa kuolee tai pitää teurastaa sikaruton pysäyttämiseksi.

3.Mitä se voi merkitä esimerkiksi suomalaisille lihafirmoille?

Oikea vastaus:

Kiinassa on pulaa sianlihasta, joten sianlihan vienti Suomesta Kiinaan voi kasvaa. Lihasta voi myös saada paremman hinnan kuin ennen.

4.Mikä on Kultaranta-keskustelujen aiheena tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Euroopan tulevaisuus ja turvallisuus, sekä politiikan murros ja demokratia.

5.Kuka on Kultaranta-keskustelujen päävieras?

Oikea vastaus:

Saksan liittopresidentti Frank-Walter Steinmeier.

6.Milloin vauvat nukkuvat vanhempien mielestä erityisen huonosti?

Oikea vastaus:

8 kuukauden iässä.

7.Kuinka monella vauvalla silloin on unihäiriöitä?

Oikea vastaus:

Noin 40 prosentilla.

8.Mitä unihäiriöiden määrälle on tapahtunut, kun lapset tulevat 1,5 vuoden ikään?

Oikea vastaus:

Unihäiriöt ovat vähentyneet. 1,5-vuotiaista noin 25 prosenttia kärsii unihäiriöistä.

9.Minkä takia luonnonkukkien päivää vietetään?

Oikea vastaus:

Päivän tarkoitus on, että ihmiset oppivat tuntemaan paremmin luontoa ja kasveja.

10.Onko Suomi ainoa maa, jossa luonnonkukkien päivää vietetään?

Oikea vastaus:

Suomi ei ole ainoa. Päivää vietetään myös muissa Pohjoismaissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa..

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä