Sunnuntai 16.6.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta ympäristörikosepäilyä tulee poliisin esitutkintaan joka vuosi?

Oikea vastaus:

Noin 450

2.Kuinka moni niistä ei etene oikeuteen?

Oikea vastaus:

75 prosenttia.

3.Miksi ne eivät etene?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi sen takia, että poliisi ei saa selville, kuka rikoksen on tehnyt.

4.Millainen on tyypillinen ympäristörikos?

Oikea vastaus:

Jätettä on kaadettu puroon tai ojaan tai suoraan viemäriin.

5.Mitä liikennemerkeille tapahtuu ensi kesäkuun jälkeen?

Oikea vastaus:

Käyttöön tulee muutama uusi liikennemerkki ja monia vanhoja liikennemerkkejä uudistetaan vähän.

6.Mitä suojatien merkille tapahtuu?

Oikea vastaus:

Vanhan merkin mieshahmo muuttuu hahmoksi, jonka sukupuolta tai ikää ei voi tietää.

7.Millaisia uusia liikennemerkkejä tulee?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi merkki, joka varoittaa kauriseläimistä, ja merkki, joka kieltää nastarenkaiden käytön tietyllä tieosuudella.

8.Miksi monet kaivot ovat nyt kuivuneet?

Oikea vastaus:

Koska pohjavesi on laskenut tosi alas.

9.Miksi pohjavesi on laskenut niin alas?

Oikea vastaus:

Koska on satanut niin vähän.

10.Miten tilannetta voi korjata?

Oikea vastaus:

Tarvitaan niin paljon sadetta, että pohjavesivarastot täyttyvät.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä