Sunnuntai 16.6.2019 (radio)


Suomi voi hyötyä Kiinan lihapulasta

Lihatiski jonka takana seisoo myyjä.
Kiina on maailman isoin sianlihan tuottaja ja kuluttaja. Kuva: How Hwee Young / EPA

Suomalaiset lihafirmat uskovat, että sianlihan vienti Kiinaan kasvaa.

Kiinan sianlihamarkkina on tosi iso. Kiina on suurin sianlihan kuluttaja maailmassa. Kiina on myös suurin sianlihan tuottaja maailmassa. Kiinassa tuotetaan melkein puolet maailman sianlihasta.

Afrikkalainen sikarutto on kuitenkin levinnyt myös Kiinaan. Afrikkalainen sikarutto on eläintauti, joka leviää herkästi. Kiinassa noin 200 miljoonaa sikaa kuolee tai pitää teurastaa eli tappaa, jotta sikaruton leviäminen estetään. Sen takia Kiinassa voi tulla pula sianlihasta.

Suomalaiset lihafirmat Atria ja HKScan uskovat, että sianlihan vienti Kiinaan kasvaa. Firmat myös sanovat, että sianlihasta saa entistä paremman hinnnan.

Kultarannassa pohditaan Euroopan tulevaisuutta

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö isännöi Kultaranta-keskusteluja. Kuva: Petteri Paalasmaa / All Over Press

Kultaranta-keskustelut ovat alkaneet.

Keskusteluissa puhutaan tänä vuonna Euroopan tulevaisuudesta ja turvallisuudesta, politiikan murroksesta ja demokratiasta.

Keskusteluihin on kutsuttu noin 100 asiantuntijaa ja vaikuttajaa yhteiskunnan eri aloilta. Keskustelujen päävieras on Saksan liittopresidentti Frank-Walter Steinmeier.

Kultaranta-keskustelut järjestetään Naantalissa presidentti Sauli Niinistön kesäkodissa. Keskustelut alkoivat tänään sunnuntaina, ja ne jatkuvat huomenna.

Moni vauva nukkuu huonosti

lapsi nukkuu
Lapsi nukkuu. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Monien suomalaisvanhempien mielestä perheen vauva nukkuu huonosti.

Vanhemmat sanovat, että vauva nukkuu huonosti etenkin 8 kuukauden iässä. Vanhempien kokemus on, että 8 kuukauden iässä jopa 40 prosenttia vauvoista kärsii unihäiriöistä.

3 kuukauden ikäisenä noin 25 prosentilla vauvoista on unihäiriöitä. Unihäiriöiden määrä on sama myös puolitoistavuotiailla lapsilla.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kysynyt vanhempien kokemuksia lasten nukkumisesta. Tutkimus osoittaa, että monet vanhemmat kokevat ongelmaksi myös vauvojen normaalin yöheräilyn.

Luonnonkukat tutuiksi

Päivänkakkarat, mäkitervekot ja muut luonnonkukat rehottavat Tampereen yliopiston rinteessä.
Päivänkakkarat ja mäkitervakot kukkivat. Kuva: Jouni Tanninen / Yle

Tänään on vietetty luonnonkukkien päivää. Tänä vuonna päivän teemalajina ovat lumpeet.

Luonnonkukkien päivän tavoitteena on, että ihmisten oppivat tuntemaan luontoa ja kasveja paremmin. Sen takia tänään on järjestetty kymmeniä kasviretkiä eri puolilla maata.

Luonnonkukkien päivää vietetään kaikissa Pohjoismaissa. Luonnonkukkien päivä on aina sunnuntaina noin viikko ennen juhannusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä