Sunnuntai 16.9.2018 (radio)

Hirmumyrsky saapui Kiinaan

Palomiehiä tulvivalla kadulla Hongkongissa.
Hirmumyrsky Mangkhut nosti tulvia myös Hongkongin kaduille. Kuva: Alex Hofford / EPA

Hirmumyrsky Mangkhut on ohittanut Hongkongin ja saapunut Etelä-Kiinaan. Guangdongin maakunnassa on evakuoitu melkein puoli miljoonaa ihmistä myrskyn tieltä.

Filippiineillä hirmumyrsky vaati 50 kuolonuhria. Suurin osa sai surmansa maanvyöryissä.

Kuolleiden määrä Filippiineillä voi vielä nousta, koska avustustyöntekijät eivät ole vielä päässeet kaikille tuhoalueille.

Yhdysvalloissa varaudutaan tulviin

Punaisen Ristin naistyöntekijä seisoo evakuointikeskuksen salissa selin kameraan, päällään Punaisen Ristin logolla varustettu punainen takki. Taustalla näkyy kaksi penkeillä istuvaa miestä ja seisova nainen.
Evakuointikeskuksia on perustettu esimerkiksi kouluihin myrskyalueella. Kuva: Nina Svahn / Yle

Yhdysvalloissa Florence-myrsky uhkaa nostaa voimakkaita tulvia. Pohjois-Carolinassa on satanut vettä jopa yli metrin verran.

Melkein miljoona ihmistä on yhä ilman sähköä. Noin 20 000 ihmistä on paennut kodeistaan tulvasuojiin.

Yli 10 ihmistä on kuollut myrskyn takia.

Ruotsin vaalitulos valmistui

Stefan Löfven puhuu medialle matkalla vaalivalvojaisiin Tukholmassa.
Ruotsi sosiaalidemokraattien puheenjohtaja Stefan Löfwen. Kuva: Jonas Ekstromer/ / AOP

Ruotsin valtiopäivävaalien tulos on nyt vahvistettu. Äänten tarkastuslaskenta ei tuonut muutoksia kannatuslukuihin.

Eniten ääniä, yli 28 prosenttia, sai sosiaalidemokraatit. Toiseksi eniten sai ääniä maltillinen kokoomus. Ruotsidemokraatit oli kolmanneksi suosituin puolue.

Äänestysaktiivisuus nousi yli 87 prosentin.

Syksyn yo-kirjoitukset alkavat

Syksyn yo-kirjoituksissa ensimmäisenä on äidinkielen lukutaidon koe. Kuva: YLE

Syksyn ylioppilastutkinto alkaa huomenna maanantaina. Ensimmäisenä on vuorossa uusi äidinkielen lukutaidon koe.

Ylioppilaskokeet ovat nyt digitaalisia eli tehtäviin vastataan tietokoneella. Vain matematiikan koe tehdään vielä paperille.

Ylioppilastutkintoon on ilmoittautunut tänä syksynä yli 37 000 kokelasta.

Anna autolle vapaapäivä

pyörä ja joukkoliikennettä
Liikkujan viikolla jokainen voi miettiä, miten itse liikkuu ja miten se vaikuttaa ympäristöön. Kuva: Mika Moksu / Yle

Tänään alkaa Liikkujan viikko. Kansainvälisellä teemaviikolla halutaan saada ihmiset miettimään, miten heidän liikkumisensa vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Monet Suomen kaupungit tarjoavat viikon ajan joukkoliikenteen matkoja ilmaiseksi tai alennettuun hintaan. Alennuksia tarjoavat esimerkiksi Joensuun seutu ja Lahden seutu, Oulu ja Porvoo, Iisalmi ja Vaasa.

Teemaviikko päättyy ensi lauantaina valtakunnalliseen Auton vapaapäivään.

Meren syvyydestä löytyi uusia kalalajeja

tyrskyjä rantakalliolla
Uudet kalalajit löytyivät yli 7,5 kilometrin syvyydestä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Tyynenmeren pohjasta on löydetty 3 uutta kalalajia.

Kalat elävät 7,5 kilometrin syvyydessä. Kalat ovat läpikuultavia ja niiden ruumis on hyvin pehmeä.

Uusille kalalajeille ei vielä ole annettu nimiä. Niitä kutsutaan nyt nimillä vaaleanpunainen, sininen ja violetti Atacaman imukala.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä