Sunnuntai 17.10.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kenellä on ongelmia koronapassin kanssa?

Oikea vastaus:

Ongelmia on ihmisillä, jotka ovat sairastaneet koronan.

2.Minkälainen ongelma heillä on?

Oikea vastaus:

He eivät saa koronapassia, jos koronasairaudesta on yli 6 kuukautta.

3.Mitä koronapassi todistaa?

Oikea vastaus:

Se todistaa, että ihmisellä on suoja koronaa vastaan.

4.Missä koronapassia tarvitaan?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi monissa ravintoloissa.

5.Onko Suomessa ihmisiä, joilla ei ole asuntoa?

Oikea vastaus:

Kyllä, heitä on yli 4500.

6.Mikä oli tilanne 1980-luvulla?

Oikea vastaus:

Silloin asunnottomia oli noin 20 000.

7.Mikä on Asunto ensin -ohjelman idea?

Oikea vastaus:

Siinä asunnottomalle etsitään ensin asunto, ja muut ongelmat ratkaistaan vasta sen jälkeen.

8.Mitkä Mekan suurmoskeijan koronarajoitukset loppuvat?

Oikea vastaus:

Pyhiinvaeltajat saavat esimerkiksi taas rukoilla lähellä toisiaan.

9.Mitkä koronamääräykset säilyvät?

Oikea vastaus:

Vierailla pitää olla koronarokotukset ja heidän pitää käyttää kasvomaskia.

10.Paljonko Lapissa satoi lunta viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Noin 20 senttimetriä.

11.Mikä päivä on paras ulkoilupäivä ensi viikolla?

Oikea vastaus:

Tiistai.

12.Millaista sää on viikon loppupuolella?

Oikea vastaus:

Sateista ja tuulista.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä