Sunnuntai 17.10.2021 (radio)


Koronapassin ongelmat

Omakanta-palvelusta tulostettu koronatodistus rokotustietoineen.
Koronapassin eli koronatodistuksen voi myös tulostaa Omakanta-palvelusta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronapassissa on huomattu ongelmia.

Ongelmia on ihmisillä, jotka ovat sairastaneet koronan. He eivät saa koronapassia, jos koronasairaudesta on yli 6 kuukautta.

Ihminen ei myöskään saa toista koronarokotusta, jos hän on sairastanut koronan. Koronapassiin tarvitaan kuitenkin 2 koronarokotusta.

Näiden syiden takia ihminen voi jäädä koronasairauden jälkeen ilman koronapassia.

Koronapassi otettiin käyttöön lauantaina. Se todistaa, että ihmisellä on suoja koronaa vastaan. Esimerkiksi monet ravintolat vaativat asiakkailta koronapassia.

Koronapassin eli koronatodistuksen saa internetin Omakanta-palvelusta.

Asunnottomien yö

Nainen asunnottomien yö -tapahtumassa Helsingin Sörnäisissä 2019.
Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Sunnuntaina on vietetty Asunnottomien yö -tapahtumaa.

Suomessa oli viime vuoden lopussa yli 4 500 ihmistä, joilla ei ole asuntoa.

Asunnottomuudelle on monia syitä. Esimerkiksi työttömyys sekä alkoholi- ja huumeongelmat voivat olla syitä siihen, että ihminen jää ilman kotia.

Aikaisemmin asunnottomia oli enemmän. Esimerkiksi 1980-luvulla Suomessa oli noin 20 000 ihmistä, joilla ei ollut asuntoa.

Asunnottomien määrää on vähentänyt Asunto ensin -ohjelma. Siinä asunnottomalle etsitään ensin asunto, ja muut ongelmat ratkaistaan vasta sen jälkeen. Asunnottoman on helpompi päästä irti esimerkiksi alkoholista tai huumeista, jos hän saa kodin.

Mekan koronarajoitukset

Kuvassa on valkokaapuisia miehiä kumartumassa.
Näin Mekassa on noudatettu koronarajoituksia. Nyt turvavälit poistuvat, mutta kaikilla pitää olla koronarokotukset. Kuva: AOP

Saudi-Arabiassa on poistettu koronarajoituksia. Saudi-Arabia lopetti melkein kaikki Mekan suurmoskeijan koronarajoitukset.

Pyhiinvaeltajat saavat esimerkiksi taas rukoilla lähellä toisiaan. Korona-aikana ihmisten piti olla tarpeeksi kaukana toisistaan suurmoskeijan alueella.

Saudi-Arabia kuitenkin vaatii, että suurmoskeijan vierailla on koronarokotukset. Vieraiden pitää myös käyttää kasvomaskia.

Syyslomaviikon sää

sääkartta
Viikon kaunein päivä on ehkä tiistai.

Lapissa on satanut lunta viikonloppuna. Lunta satoi yleisesti noin 20 senttimetriä.

Monissa Suomen kouluissa on alkanut syysloma. Paras aika ulkoiluun on heti loman alussa, kertoo Ylen meteorologi Joonas Koskela.

Viikon kaunein päivä on tiistai, Koskela sanoo. Silloin paistaa aurinko suuressa osassa maata.

Viikon loppupuolella Suomeen tulee sateita. Lunta ja räntää sataa monin paikoin ja tuuli voimistuu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä