Sunnuntai 17.11.2019 (radio)


Postilakon neuvottelut

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen saapuu jatkamaan postilakon sovittelua valtakunnansovittelijan toimistossa Helsingissä 15. marraskuuta 2019.
Postialan ammattiliiton puheenjohtaja Heidi Nieminen on mukana, kun postilakosta neuvotellaan. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Postialan neuvottelut ovat jatkuneet sunnuntaina. Neuvottelijat ovat keskustelleet siitä, miten postilakko voidaan lopettaa.

Jos postilakko jatkuu, pian alkaa myös uusia tukilakkoja. Tukilakot pysäyttävät eri alojen töitä, koska niiden työntekijät tukevat postilaisten lakkoa. Kuljetusalojen työntekijät aikovat esimerkiksi pysäyttää tavaraliikennettä satamissa ja rautateillä.

Postin työntekijät ovat lakossa, koska heillä on riitaa työantajan kanssa esimerkiksi palkasta. Postin työntekijät aloittivat lakon eli lopettivat työn tekemisen viikko sitten. Jos lakko jatkuu, kirjeet ja paketit tulevat perille paljon hitaammin kuin tavallisesti.

Venetsian tulva

Korkeat vuorovedet palasivat takaisin Venetsiaan lauantaina 16. marraskuuta. Kävelysiltoja rakennetaan sunnuntaina 17. marraskuuta.
Tulvavesi on noussut joka puolelle Venetsiaa. Kuva: Andrea Merola / EPA

Tulva jatkuu Venetsian kaupungissa Italiassa. Vedenpinta on 1,6 metriä korkeammalla kuin tavallisesti.

Tiistaina vedenpinta nousi jopa 1,9 metriin. Silloin tulvavesi peitti 80 prosenttia kaupungista.

Tulva on aiheuttanut isoja vahinkoja. Venetsian pormestari sanoo, että kysymys on miljardivahingoista.

Tulva häiritsee myös matkailua, joka antaa työtä monille venetsialaisille. Monet turistikohteet on suljettu tulvan takia.

Venetsiassa käy noin 36 miljoonaa turistia joka vuosi. Nyt monet ovat peruneet matkan Venetsiaan.

Italian valtio on luvannut apua Venetsian kaupungille ja sen asukkaille.

Japanin muumipuisto

Nainen halaa Nipsu-hahmoa
Japanissa myös aikuiset ovat kiinnostuneita muumeista. Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Japanin muumipuistossa on käynyt paljon ihmisiä. Puisto avattiin keväällä. Jo kesällä kävijöitä oli yhteensä yli miljoona.

Japanin muumipuisto on ensimmäinen muumipuisto Suomen ulkopuolella. Puisto on Hannon kaupungissa. Sinne on noin tunnin matka pääkaupunki Tokiosta.

Japanin muumipuistossa on esimerkiksi muumitalo. Muumipuiston museo kertoo myös Tove Janssonin elämästä. Tove Jansson on kirjoittanut muumikirjat.

Japanin muumipuistossa käy paljon myös aikuisia. He ovat katsoneet muumeja televisiosta, kun he olivat lapsia. Siksi he tykkäävät muumeista vieläkin.

Japanin muumipuistossa on yksi erikoisuus. Puiston opasteet ja kyltit ovat suomenkielisiä. Muumipuiston viestintäjohtaja Akiko Ikeda sanoo, että japanilaiset eivät ymmärrä suomea, mutta suomenkieliset kyltit näyttävät kivalta.

Japaniin avattu muumipuisto.
Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä