Sunnuntai 17.11.2019 (radio)


Postilakon neuvottelut

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen saapuu jatkamaan postilakon sovittelua valtakunnansovittelijan toimistossa Helsingissä 15. marraskuuta 2019.
Postialan ammattiliiton puheenjohtaja Heidi Nieminen on mukana, kun postilakosta neuvotellaan. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Postialan neuvottelut ovat jatkuneet sunnuntaina. Neuvottelijat ovat keskustelleet siitä, miten postilakko voidaan lopettaa.

Jos postilakko jatkuu, pian alkaa myös uusia tukilakkoja. Tukilakot pysäyttävät eri alojen töitä, koska niiden työntekijät tukevat postilaisten lakkoa. Kuljetusalojen työntekijät aikovat esimerkiksi pysäyttää tavaraliikennettä satamissa ja rautateillä.

Postin työntekijät ovat lakossa, koska heillä on riitaa työantajan kanssa esimerkiksi palkasta. Postin työntekijät aloittivat lakon eli lopettivat työn tekemisen viikko sitten. Jos lakko jatkuu, kirjeet ja paketit tulevat perille paljon hitaammin kuin tavallisesti.

Venetsian tulva

Korkeat vuorovedet palasivat takaisin Venetsiaan lauantaina 16. marraskuuta. Kävelysiltoja rakennetaan sunnuntaina 17. marraskuuta.
Tulvavesi on noussut joka puolelle Venetsiaa. Kuva: Andrea Merola / EPA

Tulva jatkuu Venetsian kaupungissa Italiassa. Vedenpinta on 1,6 metriä korkeammalla kuin tavallisesti.

Tiistaina vedenpinta nousi jopa 1,9 metriin. Silloin tulvavesi peitti 80 prosenttia kaupungista.

Tulva on aiheuttanut isoja vahinkoja. Venetsian pormestari sanoo, että kysymys on miljardivahingoista.

Tulva häiritsee myös matkailua, joka antaa työtä monille venetsialaisille. Monet turistikohteet on suljettu tulvan takia.

Venetsiassa käy noin 36 miljoonaa turistia joka vuosi. Nyt monet ovat peruneet matkan Venetsiaan.

Italian valtio on luvannut apua Venetsian kaupungille ja sen asukkaille.

Japanin muumipuisto

Nainen halaa Nipsu-hahmoa
Japanissa myös aikuiset ovat kiinnostuneita muumeista. Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Japanin muumipuistossa on käynyt paljon ihmisiä. Puisto avattiin keväällä. Jo kesällä kävijöitä oli yhteensä yli miljoona.

Japanin muumipuisto on ensimmäinen muumipuisto Suomen ulkopuolella. Puisto on Hannon kaupungissa. Sinne on noin tunnin matka pääkaupunki Tokiosta.

Japanin muumipuistossa on esimerkiksi muumitalo. Muumipuiston museo kertoo myös Tove Janssonin elämästä. Tove Jansson on kirjoittanut muumikirjat.

Japanin muumipuistossa käy paljon myös aikuisia. He ovat katsoneet muumeja televisiosta, kun he olivat lapsia. Siksi he tykkäävät muumeista vieläkin.

Japanin muumipuistossa on yksi erikoisuus. Puiston opasteet ja kyltit ovat suomenkielisiä. Muumipuiston viestintäjohtaja Akiko Ikeda sanoo, että japanilaiset eivät ymmärrä suomea, mutta suomenkieliset kyltit näyttävät kivalta.

Japaniin avattu muumipuisto.
Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä