Sunnuntai 17.11.2019 (radio)
Postilakon neuvottelut

Postialan neuvottelut ovat jatkuneet sunnuntaina. Neuvottelijat ovat keskustelleet siitä, miten postilakko voidaan lopettaa.
Jos postilakko jatkuu, pian alkaa myös uusia tukilakkoja. Tukilakot pysäyttävät eri alojen töitä, koska niiden työntekijät tukevat postilaisten lakkoa. Kuljetusalojen työntekijät aikovat esimerkiksi pysäyttää tavaraliikennettä satamissa ja rautateillä.
Postin työntekijät ovat lakossa, koska heillä on riitaa työantajan kanssa esimerkiksi palkasta. Postin työntekijät aloittivat lakon eli lopettivat työn tekemisen viikko sitten. Jos lakko jatkuu, kirjeet ja paketit tulevat perille paljon hitaammin kuin tavallisesti.
Venetsian tulva

Tulva jatkuu Venetsian kaupungissa Italiassa. Vedenpinta on 1,6 metriä korkeammalla kuin tavallisesti.
Tiistaina vedenpinta nousi jopa 1,9 metriin. Silloin tulvavesi peitti 80 prosenttia kaupungista.
Tulva on aiheuttanut isoja vahinkoja. Venetsian pormestari sanoo, että kysymys on miljardivahingoista.
Tulva häiritsee myös matkailua, joka antaa työtä monille venetsialaisille. Monet turistikohteet on suljettu tulvan takia.
Venetsiassa käy noin 36 miljoonaa turistia joka vuosi. Nyt monet ovat peruneet matkan Venetsiaan.
Italian valtio on luvannut apua Venetsian kaupungille ja sen asukkaille.
Japanin muumipuisto
Japanin muumipuistossa on käynyt paljon ihmisiä. Puisto avattiin keväällä. Jo kesällä kävijöitä oli yhteensä yli miljoona.
Japanin muumipuisto on ensimmäinen muumipuisto Suomen ulkopuolella. Puisto on Hannon kaupungissa. Sinne on noin tunnin matka pääkaupunki Tokiosta.
Japanin muumipuistossa on esimerkiksi muumitalo. Muumipuiston museo kertoo myös Tove Janssonin elämästä. Tove Jansson on kirjoittanut muumikirjat.
Japanin muumipuistossa käy paljon myös aikuisia. He ovat katsoneet muumeja televisiosta, kun he olivat lapsia. Siksi he tykkäävät muumeista vieläkin.
Japanin muumipuistossa on yksi erikoisuus. Puiston opasteet ja kyltit ovat suomenkielisiä. Muumipuiston viestintäjohtaja Akiko Ikeda sanoo, että japanilaiset eivät ymmärrä suomea, mutta suomenkieliset kyltit näyttävät kivalta.