Sunnuntai 17.1.2021 (radio)

Kuntavaalien äänestysvilkkaus

Äänestyslippua leimataan
Vaalivirkailija leimaa äänestyslipun. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Puolueet uskovat, että koronakriisi voi lisätä suomalaisten äänestysintoa kuntavaaleissa. Puoluesihteerit sanovat, että poikkeusolot ovat lisänneet ihmisten kiinnostusta yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Suomessa pidetään kuntavaalit huhtikuussa. Kuntavaaleissa valitaan päättäjät kunnanvaltuustoihin.

Edellisissä kuntavaaleissa 4 vuotta sitten äänestysprosentti oli noin 59. Esimerkiksi keskustapuolueen puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen uskoo, että äänestysvilkkaus voi nyt nousta. Ihmiset ovat olleet koronaviruksen takia paljon kotona, ja kuntavaaleissa on kyse juuri kotien ja arjen asioista, Pirkkalainen sanoo.

Oppositiopuolueet kokoomus ja perussuomalaiset taas uskovat, että äänestysvilkkaus nousee, koska ihmiset ovat huolissaan valtion ja kuntien taloudesta.

Pave Maijanen kuoli

Pave Maijanen.
Pekka Juhani Maijanen eli Pave Maijanen. Kuva: Minna Matintupa / Yle

Ylen Radio Suomi -kanavalla on tänään muistettu muusikko Pave Maijasta. Maijanen kuoli eilen, lauantaina, vaikean sairauden jälkeen. Hän oli 70-vuotias.

Pekka Juhani Maijanen eli Pave Maijanen oli muusikko, laulaja ja tuottaja. Hän teki pitkän uran ensin monissa rockbändeissä ja sitten soololaulajana. Pave Maijasen tunnetuimpia lauluja olivat esimerkiksi Pidä huolta ja Lähtisitkö.

Vuonna 1992 Pave Maijanen oli Suomen edustaja Euroviisut-laulukilpailussa. Vuonna 2012 hän sai Iskelmä-Finlandia-palkinnon.

Maijasen musiikkia ja haastatteluja voi katsoa ja kuunnella Yle Areenassa. TV2:ssa häntä muistetaan ensi perjantaina.

Suomalaisten luottamus uutisiin

Pasilan linkkitorni.
Ylen linkkitorni Länsi-Pasilassa Helsingissä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaiset luottavat Ylen ja Suomen Tietotoimiston uutisiin.

Uudessa kyselyssä 80 prosenttia ihmisistä sanoo, että luottaa Ylen televisio- ja radiouutisiin ja STT:n uutisiin.

MTV:n uutisiin luottaa 70 prosenttia. Iltapäivälehtien uutisiin luottaa noin 25 prosenttia.

Lisää lunta

Lumisade alkoi Helsingissä noin kello viisi aamulla.
Ensi viikolla voi tulla lisä lunta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Huomenna on pilvistä ja paikoin voi sataa vähän lunta. Pakkanen on kahden ja viidentoista asteen välillä.

Ilmatieteen laitos kertoo, että keskiviikosta lähtien pakkanen voi taas kiristyä.

Myös lunta voi tulla lisää. Keskiviikkona ja torstaina maan etelä- ja keskiosissa voi pyryttää lunta jopa 20 senttimetriä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä