Sunnuntai 1.7.2018 (radio)


Taksinkuljettajien työ muuttuu

Takseja ja taksikuskeja rautatieaseman edustalla Helsingissä.
Uusi taksilaki vaikuttaa kuljettajien työhön. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Aluksi asiaa taksiliikenteestä.

Taksiliikenne on muuttunut. Sunnuntaina tuli voimaan uusi taksilaki. Taksilaki vaikuttaa myös kuljettajien työhön.

Nyt kuka tahansa voi ryhtyä taksikuljettajaksi. Taksinkuljettajan kurssi ei enää ole pakollinen. Riittää, että kuljettaja suorittaa ajokokeen.

Taksinkuljettajalla pitää olla B-ajokortti. Ajokortin pitää olla EU- tai ETA-maasta, joita ovat melkein kaikki Euroopan maat.

Viranomaiset myös tarkistavat, että kuljettaja ei ole tehnyt vakavia rikoksia. Kuljettajalta vaaditaan myös riittävää kielitaitoa.

Jos taksinkuljettaja ajaa omaa autoa, hän tarvitsee taksiliikenneluvan. Lupa on kuitenkin helppo saada, koska viranomaiset eivät enää määrää, kuinka paljon takseja saa olla.

Taksin katolla ei enää ole pakko olla keltaista taksivaloa. Taksin ei tarvitse edes olla henkilöauto, se voi olla esimerkiksi kuorma-auto.

Myös hinnat muuttuvat. Taksit saavat nyt itse päättää, paljonko kyyti maksaa. Taksamittari ei ole enää pakollinen. Jos mittaria ei ole, kuljettajan pitää kertoa matkan hinta asiakkaalle jo ennen matkaa.

Uuden lain takia taksiliikenteeseen tulee paljon uusia firmoja ja kuljettajia.

Meksikossa valitaan presidentti

Andrés Manuel López Obrador
Kyselyt ennustavat voittoa Andrés Manuel López Obradorille. Kuva: EPA

Meksikolaiset ovat äänestäneet presidentinvaaleissa. USA:n naapurimaassa Meksikossa järjestettiin vaalit sunnuntaina.

Mielipidekyselyt kertovat, että vasemmiston Andrés Manuel López Obrador ehkä voittaa presidentinvaalit. Tuloksia odotetaan maanantaina.

Vantaa jakaa ilmaisia ehkäisyvälineitä

Ehkäisyvälineitä
Ilmaiset ehkäisyvälineet ovat vähentäneet nuorten raskauksia Vantaalla. Kuva: AOP

Täällä Suomessa Vantaalla on kokeiltu ilmaista ehkäisyä. Vantaa on jakanut ilmaisia ehkäisyvälineitä 5 vuotta.

Kokemukset ovat hyviä. Alle 20-vuotiaiden raskaudet ovat vähentyneet.

Alle 20-vuotiaille on tehty abortteja yli 30 prosenttia vähemmän kuin ennen.

Heinäkuu on lämpimin kuukausi

Näkymä Ahvenanmaan saaristossa.
Heinäkuu on yleensä vuoden lämpimin kuukausi. Kuva: AOP

Heinäkuu on alkanut. Heinäkuu on Suomen lämpimin kuukausi. Siksi suomalaiset haluavat olla lomalla juuri heinäkuussa.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi kertoo, että heinäkuun ylin lämpötila mitattiin vuonna 2010. Silloin Joensuun lentoasemalla oli 37,2 astetta lämmintä.

Kotakorpi kertoo, että heinäkuu on myös sateisin kuukausi. Heinäkuussa sataa keskimäärin joka toinen päivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä