Sunnuntai 17.2.2019 (radio)


Vanhustenhoito

Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Keskustelu vanhustenhoidosta jatkuu. Pääministeri Juha Sipilä puhui vanhustenhoidosta radiohaastattelussa sunnuntaina.

Pääministeri sanoi, että hoivafirmojen johtajat ovat vastuussa virheistä. Monissa hoivakodeissa vanhukset ovat saaneet huonoa hoitoa. Sipilän mielestä hoito on voinut olla joskus niin huonoa, että poliisin pitää tutkia asia.

Poliisi käy läpi tilannetta maanantaina yhdessä Valviran kanssa. Valvira on virasto, joka valvoo sosiaali- ja terveysalaa.

Lasketteluonnettomuus

Himoksen laskettelukeskus Jämsässä 17. helmikuuta
Himoksen laskettelukeskus. Kuva: Hannu Rainamo / Lehtikuva

Poliisi tutkii pojan kuolemaa laskettelukeskuksessa. 15-vuotias poika kuoli Himoksen laskettelukeskuksessa lauantaina.

Poika kuoli, kun hän laski metsässä virallisten rinteiden ulkopuolella. Poika meni ystävien kanssa mäkeen, jota ei ole merkitty laskettelupaikaksi.

Mäki on laskettelijalle vaikea. Mäessä on jyrkkiä kohtia ja paljon lunta.

Ystävät tekivät ilmoituksen onnettomuudesta. Poliisi tutkii, miten onnettomuus tapahtui. Poliisi ei epäile rikosta.

Vaateostokset

nainen katselee vaatteita
Suomalaiset ostavat vaatteita enemmän kuin ennen. Kuva: AOP

Suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä enemmän kuin ennen. Viime vuonna myynti kasvoi noin 2 prosenttia.

Ihmiset käyttävät kuitenkin vähemmän rahaa vaatteisiin kuin ennen. Suomalaiset ostavat vaatteita enemmän mutta halvemmalla.

Vaatteiden hinnat ovat laskeneet esimerkiksi nettikaupan takia. Hintakilpailu on kovaa, ja alennusmyynnit ovat tavallisia.

Leukemia

Kaksi laboratoriohoitajaa käyttävät CliniMACS-konetta.
Leukemiaan on nykyään monenlaisia hoitoja. Kuva: Tero Kyllönen / Yle

Suomessa otetaan käyttöön uusi hoito leukemiapotilaille. Leukemia on verisyöpä.

Uusi hoito perustuu geenitekniikkaan. Hoito auttaa lapsipotilaita.

Potilas saa hoitoa yleensä vain yhden kerran. Se voi auttaa silloin, kun muut hoidot eivät auta.

Arvioidaan, että vuodessa noin 10 lapsipotilasta tarvitsee uutta hoitoa. Yksi hoitokerta maksaa 300 000 euroa.

Saimaannorppa

Saimaannorppa jäällä.
Saimaannorppa Saimaan jäällä. Kuva: Miina Auttila / Metsähallitus

Saimaannorpalle on julistettu pesärauha. Saimaannorppa elää Saimaan järvialueella, Itä-Suomessa. Se synnyttää poikaset helmikuussa.

Saimaannorppa hoitaa poikasia pesässä, jonka se rakentaa lumeen. Siksi ympäristöjärjestö WWF toivoo, että ihmiset eivät nyt liiku Saimaalla ja häiritse norppia.

Saimaannorppa on suomalainen eläin. Sitä ei ole missään muualla maailmassa. Saimaannorppia on vain noin 400.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä