Sunnuntai 17.4.2022 (radio)

Mariupol

Kartta missä näkyy Mariupolin sijainti.
Mariupol on satamakaupunki Asovanmeren rannalla. Kuva: Hilppa Hyrkäs / Yle, ©Mapcreator |OSM.org

Venäjä sanoo, että Venäjän joukot ovat vallanneet Mariupolin satamakaupungin melkein kokonaan. Ukrainalaissotilaita on enää vain yhdellä tehdasalueella. Venäjä on vaatinut, että sotilaat antautuvat.

Venäjä on jatkanut ilmaiskuja Mariupolissa. Mariupolin kaupunki on tuhoutunut tosi pahasti.

Mariupolissa on edelleen ehkä kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka eivät ole päässeet pois kaupungista.

Ruotsin mellakat

Mellakkavarusteisiin pukeutunut poliisi seisoo palavan linja-auton lähellä.
Mellakoitsijat sytyttivät bussin palamaan Malmössä. Kuva: Johan Nilsson / EPA

Ruotsissa on ollut mellakoita Malmön kaupungissa. Mellakoitsijat heittivät poliiseja kivillä ja polttopulloilla. Mellakoitsijat myös sytyttivät palamaan bussin, autoja ja roskakatoksia.

Mellakat Ruotsin Malmössä alkoivat, kun ihmisia kokoontui vastustamaan äärioikeistolaisen tanskalaisen poliitikon Rasmus Paludanin tapahtumaa. Paludan on usein polttanut Koraaneja julkisilla paikoilla etenkin alueilla, joilla asuu paljon muslimeja.

Mellakointia on ollut Ruotsissa jo 3 päivää.

Sähköautot

En person laddar en elbil. I förgrunden en gul laddningssladd.
Sähköautoa ladataan latausjohdolla. Hybridiautot voivat kulkea myös bensiinillä, jos sähkö loppuu akusta. Kuva: EPA

Sähköautojen suosio kasvaa. Myös työsuhdeautoksi hankitaan yhä useammin sähköauto.

Viime vuonna uusista työsuhdeautoista 15 prosenttia oli täyssähköautoja ja 28 prosenttia oli ladattavia hybridejä. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti työsuhdeautoksi viisinkertaistui edellisvuodesta.

Autofirmat arvioivat, että sähköautojen myynti työsuhdeautoksi kasvaa lisää tänä vuonna. Yksi syy on se, että sähköautojen verotusta on pienennetty.

Pääsiäinen

Pääsiäisruohoa astiassa
Pääsiäisen perinteisiin kuuluu myös rairuoho. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Tänään vietetään pääsiäistä. Pääsiäinen on kristinuskossa Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Pääsiäinen on myös kristinuskon suurin juhla. Kirkoissa juhlitaan, että elämä voitti kuoleman.

Monet suomalaiset syövät pääsiäisenä perinteisiä pääsiäisruokia, esimerkiksi lammasta ja jälkiruoaksi mämmiä.

Pääsiäisen ajankohta vaihtelee eri vuosina maaliskuun lopun ja huhtikuun lopun välillä.

Paavi Franciscus

Paavi koskettaa patsasta.
Paavi Franciscus vetosi, että maailmaan saadaan rauha. Kuva: Tiziana Fabi / AFP

Paavi on pitänyt perinteisen pääsiäispuheen Vatikaanissa.

Paavi Franciscus vetosi, että Ukrainaan saadaan rauha. Paavi myös arvosteli Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Paavi sanoi, että Ukraina on joutunut julman tuhon ja väkivallan kohteeksi.

Paavi Franciscus muistutti myös muista sodista maailmassa ja vaati rauhaa myös Irakiin, Jemeniin, Libyaan, Libanoniin ja Syyriaan.

Sää

Maanantain sääkartta.
Maanantaina on aurinkoista laajoilla alueilla.

Maanantaina on aurinkoista laajoilla alueilla. Itä-Suomessa, Kainuussa ja Itä-Lapissa pilvisyys on runsaampaa ja voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on +2 ja +15 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä