Sunnuntai 17.5.2020 (radio)

Finnairin kotimaan lennot

Finnairin lentokone Joensuun lentoaseman vieressä.
Finnairin lentokone Joensuun lentoasemalla. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Finnair karsii kotimaan lentoja ainakin kesän ajaksi.

Finnair ei lennä tänä kesänä lainkaan Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan. Finnair aikoo päättää elokuussa, lentääkö se näihin kaupunkeihin ensi talvena. Finnair kertoo, että lippujen kysyntä näillä reiteillä on myös normaalioloissa vähäistä.

Monilla kotimaan lentokentillä on ollut maaliskuusta lähtien lentotauko koronaviruskriisin takia. Finnair aloittaa kotimaan lennot vähän kerrassaan heinäkuusta lähtien.

Koronatartunta koulussa

Linnajoen koulu
Linnajoen koulu Porvoossa Kuva: YLE

Porvoossa joukko oppilaita ja opettajia joutuu karanteeniin.

Yhdellä Linnajoen yläkoulun oppilaalla on todettu koronavirustartunta. Tartunnalle on altistunut 17 oppilasta ja 4 opettajaa.

Heidät on kaikki määrätty kotikaranteeniin.

Suomen koronavirustilanne

Tartuntavaarasta kertova Pääsy kielletty -kielto laboratoriossa, jossa analysoidaan koronavirusnäytteitä.
Sairaalahoidossa on runsaat 100 koronaviruspotilasta. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on nyt todettu runsaat 6300 koronavirustartuntaa. Eilisen jälkeen uusia tartuntoja on todettu noin 60.

Koronavirukseen on Suomessa kuollut 298 ihmistä. Eilisen jälkeen tietoon on tullut yksi uusi kuolemantapaus.

Sairaalassa on nyt runsaat sata koronaviruspotilasta, ja heistä tehohoidossa on noin 30. Kuukauden aikana koronapotilaiden määrä sairaaloissa ja tehohoidossa on puolittunut.

Kalan hinta

lohifileitä kalatiskillä
Lohta saa nyt tavallista edullisemmin. Kuva: Goran Bogicevic / AOP

Kala on nyt halvempaa kuin tavallisesti keväällä.

Esimerkiksi norjalainen lohi on nyt noin 30 prosenttia halvempaa kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Lohen hinta on laskenut, koska sen kysyntä on laskenut. Kysynnän lasku taas johtuu siitä, että koronarajoitusten takia monet ravintolat ja työpaikkaruokalat ovat sulkeneet ovet eri puolilla Eurooppaa.

Myös suomalaisen kirjolohen ja luonnonkalan hinnat ovat laskeneet.

Nuoret kaaharit

Poliisi valvoo liikennettä.
Poliisi sanoo, että ylinopeudet ovat lisääntyneet. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisi on huolissaan nuorten kuljettajien autolla kaahailusta. Viikonlopun aikana poliisi on ottanut ajokortin pois useilta nuorilta, koska he ovat kaahanneet eli ajaneet tosi isoa ylinopeutta.

Esimerkiksi Varsinais-Suomessa Halikossa 2 nuorta miestä ajoi kilpaa moottoritiellä. Toisen auton vauhti oli 220 kilometeriä tunnissa.

Lähes 200 kilometrin tuntinopeudet mitattiin myös Vaasan seudulla ja Riihimäellä Hämeessä.

Poliisi kertoi jo aiemmin, että koronapandemia on lisännyt ylinopeuksia eri puolilla Eurooppaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä