Sunnuntai 17.6.2018 (radio)

Kultarannassa keskustellaan

Presidentti Sauli Niinistö ja YK:n pääsihteeri Antonio Guterres kättelevät YK:n uudistamista koskevan kokouksen yhteydessä New Yorkissa maanantaina 18. syyskuuta .
YK.n pääsihteeri Antonio Guterres ja presidentti Sauli Niinistö. Kuva: YK / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistön isännöimät Kultaranta-keskustelut ovat alkaneet. Aiheena on tänä vuonna kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus.

Päävieras on tällä kertaa YK:n pääsihteeri Antonio Guterres. Hän pitää keskustelujen päätöspuheen huomenna maanantaina.

Kultaranta-keskusteluissa puhutaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Keskustelut pidetään presidentin kesäasunnolla Naantalissa.

Tilaisuus järjestetään nyt 6. kertaa.

Itämeren miinat

Merimiinoja miinalaivan kannella.
Merimiinoja miinalaivan kannella. Kuva on otettu vuonna 1943. Kuva: Heinrich Hoffmann / AOP

Itämeressä on yhä paljon miinoja, jotka ovat peräisin sota-ajalta.

Tämän kuun alussa Suomen merialueelta raivattiin noin 90 merimiinaa. Saman verran miinoja raivattiin Viron merialueelta vähän aikaa sitten.

Sodan aikana Suomenlahteen laskettiin ehkä noin 60 000 miinaa, kertoo Suomen ympäristökeskuksen meribiologi Anu Lastumäki. Lastumäki on mukana kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa selvitetään miinojen vaikutusta Itämereen.

Merenpohjan miinat ovat jo niin vanhoja, että ne uhkaavat ruostua rikki. Jos miina ruostuu rikki, siitä pääsee mereen TNT-räjähdysainetta. TNT on myrkyllistä.

Tutkimuksessa selvitetään, miten miinoista karannut räjähdysaine saastuttaa merta ja sen eläimiä.

Halla vei mansikkaa

Mansikankukkia.
Mansikankukka. Kuva: Anja Hiltunen / Yle

Osa kesän mansikkasadosta on tuhoutunut hallan takia.

Alkukesän aikana on ollut useita hallaöitä eli lämpötila maanpinnassa on laskenut alle nollan. Halla on tuhonnut monin paikoin jopa 80 prosenttia mansikkasadosta.

Tuhoja on tullut esimerkiksi Pohjois-Savossa Suonenjoella, jossa viljellään paljon mansikkaa. Esimerkiksi suositun Polka-mansikkalajikkeen kukat ovat tuhoutuneet joillakin tiloilla melkein kokonaan hallan takia.

Uimavesien lämpötila

Lapsi leikkii vedessä.
Etelä-Suomen järvissä tarkenee leikkiä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Etelä-Suomessa uimavedet ovat vähän lämpimämpiä kuin tavallisesti kesäkuun puolivälissä.

Maan etelä- ja länsiosissa järvien pintaveden lämpötila on noin 15-19 astetta.

Pohjoisessa järvivesi sen sijaan on vähän kylmempää kuin tavallisesti. Lapin järvissä pintaveden lämpötila on noin 8-14 astetta.

Juhannusviikolla sataa

Sataa vettä
Ensi viikolla Suomeen tulee useita sadealueita.

Sää muuttuu sateiseksi ja tuuliseksi.

Ilmatieteen laitos kertoo, että ensi viikolla Suomeen tulee useita sadealueita. Ukkoskuuroja saadaan ainakin Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tiistaina vettä sataa myös Etelä-Suomessa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että myös juhannuksena on viileää ja sateista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä