Sunnuntai 17.7.2022
Venäjän hyökkäys
Venäjä hyökkää Ukrainassa kovempaa kuin aikaisemmin. Venäjä on tehnyt lauantaina ja sunnuntaina paljon ohjusiskuja ainakin Harkovan alueella ja Nikopolin kaupungissa.
Venäjän iskuissa on kuollut viikonlopun aikana kymmeniä ihmisiä.
Lento-onnettomuus Kreikassa
Kreikassa on pudonnut lentokone. Onnettomuudessa kuoli 8 ihmistä. Lentokone lähti Serbiasta ja kuljetti aseita Bangladeshiin.
Kone putosi Pohjois-Kreikassa lauantai-iltana. Kone oli ilmeisesti tulessa jo ennen kuin se putosi lähelle Kavalan kaupunkia.
Unkarin mielenosoitukset
Unkarissa ihmiset osoittavat mieltä hallitusta vastaan.
Tuhannet ihmiset osoittivat mieltä pääministeri Viktor Orbanin hallitusta vastaan lauantaina Budapestissä. Mielenosoituksia on ollut jo 5 päivää peräkkäin.
Ihmiset vastustavat verolakia. Mielenosoittajat sanovat, että laki on huono pienyrittäjille.
Mursu Kotkan lähellä
Mursu jäi kiinni kalastajan pyydykseen Kotkan lähellä. Asiasta kertoo Merivartiosto.
Merivartiosto sai mursun irti pyydyksestä. Mursu kaatoi samalla kalastajan veneen. Merivartiosto nosti kalastajan vedestä.
Mursu on todennäköisesti sama eläin, jonka ihmiset näkivät aikaisemmin Haminassa. Lauantaina mursu ui Haminasta takaisin merelle.
Mursuja ei tavallisesti ole Suomessa. Mursuja elää esimerkiksi Jäämerellä.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä voitti Viron MM-rallin. Rovanperä voitti kilpailun ylivoimaisesti. Hän johtaa selvästi rallin MM-sarjaa.
Rallin MM-sarjan seuraava kilpailu ajetaan Suomessa elokuussa.
Yleisurheilun MM-kisat
Yleisurheilun MM-kisoissa USA:ssa Kristiina Mäkelä hyppäsi kolmiloikan finaaliin. Naisten kolmiloikan finaali on aikaisin tiistaina.
Krista Tervo ja Silja Kosonen heittävät moukaria finaalissa sunnuntaina illalla. Wilma Murto kilpailee seiväshypyn finaalissa aikaisin maanantaina.
Sää
Sää on maanantaina enimmäkseen poutainen, eli vettä ei sada. Lapissa ja Itä-Suomessa sataa kuitenkin ehkä vähän vettä. Päivällä on lämmintä 16...22 astetta.